Sisältömarkkinoinnin kehittäminen rakennusalan yritykselle
Sindhu, Ida (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730578
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu rakennusalalla toimivalle yritykselle x, jonka toiminta oli kasvanut ja markkinointia oli kehitettävä. Työssä selvitettiin asiakasryhmä, jolle suunnata markkinointi ja tässä tapauksessa se suunnattiin yritysasiakkaisiin.
Markkinointia tutkittiin sisältömarkkinoinnin, digitaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median konsepteilla jotka, yhdistyivät sisältömarkkinoinnin tavoitteisiin ja niiden avulla luodaan arvoa sekä näkyvyyttä yritykselle. Sisältömarkkinoinnissa keskiössä oli asiakasryhmän tuntemus ja edistää heille vetoavaa markkinoinnin sisältöä sosiaalisen median kanavassa. Sisältö pääasiassa on informaatiota sosiaalisen median alustoista kuten, julkaisut, blogit ja videot. Alusta, jonka avulla kehitetiin sisältöä, oli LinkedIn, koska se sopii yritysasiakkaille ja on yrityksien ja ammattilaisten käytössä.
Opinnäytteen kehittämisessä vertailtiin rakennusalan yritysten sosiaalista mediaa ja sen sisältöä, sijaintia, palveluita, sisällön tyyppiä sekä julkaisuväliä. Vertailuanalyysi auttoi rakennusalan yritystä määrittämään nykytilan ja sitä kautta kohdentamaan markkinointia ja edistämään sisältöä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen pohjalta tuotiin esille kehitysehdotuksia sekä luotiin vuosikello vertailuanalyysi pohjalta. Vuosikellon kautta yritys voi kohdentaa sisällön eri vuodenaikoihin asiakkailleen. Kehitysehdotuksena yrityksen sisältöön tulisi panostaa sesonkien mukaisesti, korostaa visuaalisuutta, tarinan kerrontaa, otsikointia, yhteistyötä ja tuoda esille brändiä aihetunnisteilla, jotka helpottavat erottautumista sosiaalisessa mediassa. Näiden ehdotuksien avulla yritys pystyy kasvattamaan näkyvyyttä rajatulle asiakasryhmälle sekä kehittämään tunnettavuutta sisältöjen kautta.
Markkinointia tutkittiin sisältömarkkinoinnin, digitaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median konsepteilla jotka, yhdistyivät sisältömarkkinoinnin tavoitteisiin ja niiden avulla luodaan arvoa sekä näkyvyyttä yritykselle. Sisältömarkkinoinnissa keskiössä oli asiakasryhmän tuntemus ja edistää heille vetoavaa markkinoinnin sisältöä sosiaalisen median kanavassa. Sisältö pääasiassa on informaatiota sosiaalisen median alustoista kuten, julkaisut, blogit ja videot. Alusta, jonka avulla kehitetiin sisältöä, oli LinkedIn, koska se sopii yritysasiakkaille ja on yrityksien ja ammattilaisten käytössä.
Opinnäytteen kehittämisessä vertailtiin rakennusalan yritysten sosiaalista mediaa ja sen sisältöä, sijaintia, palveluita, sisällön tyyppiä sekä julkaisuväliä. Vertailuanalyysi auttoi rakennusalan yritystä määrittämään nykytilan ja sitä kautta kohdentamaan markkinointia ja edistämään sisältöä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen pohjalta tuotiin esille kehitysehdotuksia sekä luotiin vuosikello vertailuanalyysi pohjalta. Vuosikellon kautta yritys voi kohdentaa sisällön eri vuodenaikoihin asiakkailleen. Kehitysehdotuksena yrityksen sisältöön tulisi panostaa sesonkien mukaisesti, korostaa visuaalisuutta, tarinan kerrontaa, otsikointia, yhteistyötä ja tuoda esille brändiä aihetunnisteilla, jotka helpottavat erottautumista sosiaalisessa mediassa. Näiden ehdotuksien avulla yritys pystyy kasvattamaan näkyvyyttä rajatulle asiakasryhmälle sekä kehittämään tunnettavuutta sisältöjen kautta.