Sovelluksen asiakaskokemuksen kehittäminen
Niemi, Emmi (2024)
Niemi, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730567
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuinka digitaaliseen sopimustenhallintaan erikoistuneen sovelluksen asiakaskokemusta voidaan kehittää palvelumuotoilun prosessimallia ja työkaluja hyödyntäen. Kehitystyö käynnistyi syksyllä 2023 ja päättyi keväällä 2024.
Kehitystyön pohjana toimi heurististen arviointien, haastatteluiden ja yhteiskehittämisen aikana kerätty käyttäjätieto. Käyttäjätutkimuksen kautta kerättiin syvällistä tietoa sovelluksen nykyisistä käyttäjistä, heidän toiveistaan, tarpeistaan ja haasteistaan. Käyttäjätiedon pohjalta luotiin suunnitteluohjurit ja asiakkaan palvelupolku tukemaan lopputuotteen suunnitteluprosessia.
Ideoinnin ja protypoinnin kautta kehitystyön suunnitteluvaiheen lopputuotteena sovellukselle syntyi brändiohjeistus ja uusi myyntiesitys. Uusi yhtenäinen visuaalinen ilme sekä sen pohjalle rakennettu myyntiesitys tukee digitaalista käyttökokemusta, sekä tuo lisäarvoa niin yritykselle sovelluksen takana kuin sen käyttäjillekin.
Opinnäytetyö havainnollistaa sen, kuinka palvelumuotoilun prosessimalli ja työkalut ovat tuottavia menetelmiä digitaalisia palveluja kehittäessä.
Kehitystyön pohjana toimi heurististen arviointien, haastatteluiden ja yhteiskehittämisen aikana kerätty käyttäjätieto. Käyttäjätutkimuksen kautta kerättiin syvällistä tietoa sovelluksen nykyisistä käyttäjistä, heidän toiveistaan, tarpeistaan ja haasteistaan. Käyttäjätiedon pohjalta luotiin suunnitteluohjurit ja asiakkaan palvelupolku tukemaan lopputuotteen suunnitteluprosessia.
Ideoinnin ja protypoinnin kautta kehitystyön suunnitteluvaiheen lopputuotteena sovellukselle syntyi brändiohjeistus ja uusi myyntiesitys. Uusi yhtenäinen visuaalinen ilme sekä sen pohjalle rakennettu myyntiesitys tukee digitaalista käyttökokemusta, sekä tuo lisäarvoa niin yritykselle sovelluksen takana kuin sen käyttäjillekin.
Opinnäytetyö havainnollistaa sen, kuinka palvelumuotoilun prosessimalli ja työkalut ovat tuottavia menetelmiä digitaalisia palveluja kehittäessä.