Lahden seudun Kokousjärjestäjäkysely 2024
Mielonen, Siiri (2024)
Mielonen, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730596
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lahti Region Oy.lle, joka on osana Visit Lahden hallinnoimaa Vastuullisen ja ilmastoviisaan kokousmatkailun kehittäminen -VIISAS hankkeen tavoitteita.
Tietoperustassa käsiteltiin matkailun, kokouksen ja tapahtuman käsitteitä sekä matkailun, kokousmatkailun ja kokouspalveluiden nykytilaa Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat tärkeimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen kokouspalvelun varaamisen hetkellä. Tutkimuskysymystä on selvitetty kokousjärjestäjäkyselyn avulla, jonka tavoitteena on ollut tuottaa tietoa toimeksiantajalle yritys- ja kokousmarkkinointiviestinnän suunnittelun kehittämiseksi. Kokousjärjestäjäkysely toteutettiin yhdessä Lahti Region Oy.n kanssa.
Tutkimuksen keskeisimmistä tuloksista selviää, että suurin osa kyselyyn vastanneista työskentelee yrityksissä ja toimii pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Lahden seudulle kokousosallistujia saapuu eniten Uudeltamaalta ja Päijät-Hämeen alueelta, ja kokoukset ovat alle 50 hengen tilaisuuksia. Vastaajat arvostavat edullista hintaa, hyvää sijaintia, julkisia kulkuyhteyksiä ja esteettömyyttä. Live-kokouksia suositaan, kun tarjoilut, tilat ja ryhmäytymismahdollisuudet ovat hyviä. Oheisohjelman osalta vastaajat arvostavat kulttuuri- ja luonto- ja ruokakokemuksia. Vastuullisuus on tärkeässä osassa ostopäätöstä.
Tietoperustassa käsiteltiin matkailun, kokouksen ja tapahtuman käsitteitä sekä matkailun, kokousmatkailun ja kokouspalveluiden nykytilaa Suomessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat tärkeimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen kokouspalvelun varaamisen hetkellä. Tutkimuskysymystä on selvitetty kokousjärjestäjäkyselyn avulla, jonka tavoitteena on ollut tuottaa tietoa toimeksiantajalle yritys- ja kokousmarkkinointiviestinnän suunnittelun kehittämiseksi. Kokousjärjestäjäkysely toteutettiin yhdessä Lahti Region Oy.n kanssa.
Tutkimuksen keskeisimmistä tuloksista selviää, että suurin osa kyselyyn vastanneista työskentelee yrityksissä ja toimii pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Lahden seudulle kokousosallistujia saapuu eniten Uudeltamaalta ja Päijät-Hämeen alueelta, ja kokoukset ovat alle 50 hengen tilaisuuksia. Vastaajat arvostavat edullista hintaa, hyvää sijaintia, julkisia kulkuyhteyksiä ja esteettömyyttä. Live-kokouksia suositaan, kun tarjoilut, tilat ja ryhmäytymismahdollisuudet ovat hyviä. Oheisohjelman osalta vastaajat arvostavat kulttuuri- ja luonto- ja ruokakokemuksia. Vastuullisuus on tärkeässä osassa ostopäätöstä.