Myyntikatteen parantaminen ostamista ja hävikin hallintaa kehittämällä : CASE Yritys X Oy
Aro-Koivisto, Amanda (2024)
Aro-Koivisto, Amanda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730724
Tiivistelmä
Työssä perehdyttiin huoltoasematoimintaan keskittyneen yrityksen kahvio- ja ruokatuotteiden tuoteryhmän myyntikatteeseen. Työssä selvitettiin myyntikatteen tämänhetkinen taso ja verrattiin sitä asetettuun katetavoitteeseen. Lisäksi selvitettiin, miten yrityksen toimipisteissä ostaminen ja hävikin hallinta on toteutettu. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia siitä, miten tuoteryhmän myyntikatetta voidaan edellä mainittuja tekemisprosesseja kehittämällä parantaa. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, sillä tavoitteena ei ollut kehittää mitään konkreettista, vaan tuottaa kehittämisehdotuksia. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin yrityksen sisäiseen laskentatoimeen ja sen merkitykseen kannattavuuden arvioinnissa sekä tutustuttiin katetuottoajatteluun ja keinoihin katetuoton parantamiseksi. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään opinnäytetyön aiheen rajauksen mukaisesti operatiivista ostotoimintaa ja hävikin hallintaa.
Tutkimusaineistoa kerättiin yrityksen tuloslaskelmalta, asemien hävikkiraporteista ja puhelimitse toteutettavilla teemahaastatteluilla. Työssä tutkittiin millä tavalla ostaminen on organisoitu asemien välillä ja asemien sisällä, sekä minkälainen asemien ostoprosessi on käytännössä. Lisäksi tutkittiin, miten kahvio- ja ruokatuotteiden tuoteryhmästä syntyvää hävikkiä mitataan, seurataan sekä minkälaisia keinoja asemilla on käytössä hävikin hallitsemiseksi.
Tutkimustulosten perusteella tuoteryhmän prosentuaalinen katetuotto on jäänyt asetetusta katetavoitteesta noin 6 %-yksikköä. Tuoteryhmän ostojen osuus on palvelualan yritykselle tyypillisesti keskimäärin 34 % liikevaihdosta. Haastatteluista selvisi, että henkilökunta seuraa ostohintoja sekä pyrkii valitsemaan aina edullisimmat tavarantoimittajat ja tuotteet. Ostokustannuksissa on kuitenkin mahdollista säästää kehittämällä asemien välistä yhteistyötä ja keskittämällä ostoja nykyistä enemmän. Tuoteryhmän hävikin osuus liikevaihdosta on ollut tulosten perusteella noin 1,4 % liikevaihdosta. Hävikin määrä ei kuitenkaan ole todellinen, sillä asemilla ei kirjata kaikkea hävikkiä. Asemilla tuleekin panostaa hävikin mittaamiseen, kirjaamiseen ja seurantaan sekä siihen, että toimintatavat hävikin hallitsemiseksi ovat yhtenäiset.
Tutkimuksessa selvisi, että kahvio- ja ruokatuotteiden operatiivista ostamista ja tuoteryhmästä syntyvän hävikin hallintaa kehittämällä voidaan jossain määrin parantaa tuoteryhmän katetuottoa, mutta pelkästään näihin tekemisprosesseihin vaikuttamalla asetettua katetavoitetta ei ole mahdollista saavuttaa.
Tutkimusaineistoa kerättiin yrityksen tuloslaskelmalta, asemien hävikkiraporteista ja puhelimitse toteutettavilla teemahaastatteluilla. Työssä tutkittiin millä tavalla ostaminen on organisoitu asemien välillä ja asemien sisällä, sekä minkälainen asemien ostoprosessi on käytännössä. Lisäksi tutkittiin, miten kahvio- ja ruokatuotteiden tuoteryhmästä syntyvää hävikkiä mitataan, seurataan sekä minkälaisia keinoja asemilla on käytössä hävikin hallitsemiseksi.
Tutkimustulosten perusteella tuoteryhmän prosentuaalinen katetuotto on jäänyt asetetusta katetavoitteesta noin 6 %-yksikköä. Tuoteryhmän ostojen osuus on palvelualan yritykselle tyypillisesti keskimäärin 34 % liikevaihdosta. Haastatteluista selvisi, että henkilökunta seuraa ostohintoja sekä pyrkii valitsemaan aina edullisimmat tavarantoimittajat ja tuotteet. Ostokustannuksissa on kuitenkin mahdollista säästää kehittämällä asemien välistä yhteistyötä ja keskittämällä ostoja nykyistä enemmän. Tuoteryhmän hävikin osuus liikevaihdosta on ollut tulosten perusteella noin 1,4 % liikevaihdosta. Hävikin määrä ei kuitenkaan ole todellinen, sillä asemilla ei kirjata kaikkea hävikkiä. Asemilla tuleekin panostaa hävikin mittaamiseen, kirjaamiseen ja seurantaan sekä siihen, että toimintatavat hävikin hallitsemiseksi ovat yhtenäiset.
Tutkimuksessa selvisi, että kahvio- ja ruokatuotteiden operatiivista ostamista ja tuoteryhmästä syntyvän hävikin hallintaa kehittämällä voidaan jossain määrin parantaa tuoteryhmän katetuottoa, mutta pelkästään näihin tekemisprosesseihin vaikuttamalla asetettua katetavoitetta ei ole mahdollista saavuttaa.