Touretten oireyhtymä ja Tourette lapsen kohtaaminen: systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Moilanen, Jenna; Nevalainen, Ida (2024)
Moilanen, Jenna
Nevalainen, Ida
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Skhole Oy. Työn tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä Touretten oireyhtymästä. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla mitä Touretten oireyhtymästä tiedetään sekä mitä Tourette lapsen kohtaamisesta tiedetään. Tavoitteena oli luoda löytämämme tiedon pohjalta ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla verkkoluento aiheesta Skholeen.
Opinnäytetyön menetelmänä toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa keräsimme ja arvioimme aiempia tutkimuksia järjestelmällisesti. Opinnäytetyössämme tarkastelemme, mitä Touretten oireyh-tymästä ja Tourette lapsen kohtaamisesta tiedetään. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme Tou-retten oireyhtymää, tic-oireita sekä Touretten lapsen kohtaamista. Aineiston analyysi toteutettiin in-duktiivisella sisällön analyysillä, koska aineisto muodostuu aikaisemmista tutkimuksista. Tulosten ana-lyysissa muodostui kolme yläluokkaa: “Touretten oireyhtymä”, “tic-oireet Touretten oireyhtymässä” ja “Touretten lapsen kohtaaminen”, jotka peilautuivat tutkimuskysymyksistä.
Jatkotutkimukseksi ehdotetaan laadullista tutkimusta haastattelemalla Tourette henkilöitä; millaista on elää oireyhtymän kanssa ja miten he toivoisivat itseään kohdattavan. Tämän voisi myös toteuttaa määrällisenä tutkimuksena tekemällä kyselyn laajemmalle osallistujaporukalle ja tuloksia tarkastella suljettujen ja avointen kysymysten kautta. Tourette lapsen kohtaamiseen liittyviä elementtejä voisi myös tutkia ja miten esimerkiksi terveydenhuollossa voidaan huomioida Tourette lasten vastaanotto-käynnit paremmin.
Opinnäytetyön menetelmänä toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa keräsimme ja arvioimme aiempia tutkimuksia järjestelmällisesti. Opinnäytetyössämme tarkastelemme, mitä Touretten oireyh-tymästä ja Tourette lapsen kohtaamisesta tiedetään. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme Tou-retten oireyhtymää, tic-oireita sekä Touretten lapsen kohtaamista. Aineiston analyysi toteutettiin in-duktiivisella sisällön analyysillä, koska aineisto muodostuu aikaisemmista tutkimuksista. Tulosten ana-lyysissa muodostui kolme yläluokkaa: “Touretten oireyhtymä”, “tic-oireet Touretten oireyhtymässä” ja “Touretten lapsen kohtaaminen”, jotka peilautuivat tutkimuskysymyksistä.
Jatkotutkimukseksi ehdotetaan laadullista tutkimusta haastattelemalla Tourette henkilöitä; millaista on elää oireyhtymän kanssa ja miten he toivoisivat itseään kohdattavan. Tämän voisi myös toteuttaa määrällisenä tutkimuksena tekemällä kyselyn laajemmalle osallistujaporukalle ja tuloksia tarkastella suljettujen ja avointen kysymysten kautta. Tourette lapsen kohtaamiseen liittyviä elementtejä voisi myös tutkia ja miten esimerkiksi terveydenhuollossa voidaan huomioida Tourette lasten vastaanotto-käynnit paremmin.