Sähköpotkulautaparkki : yksityisomisteisten sähköpotkulautojen säilytysratkaisukonsepti julkisiin tiloihin & ympäristöön
Enqvist, Anniina (2024)
Enqvist, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730717
Tiivistelmä
Onko sähköpotkulaudan käyttäjä yhdenvertainen pyöräilijän rinnalla?
Opinnäytetyön tekijän mielestä kyllä ja muun muassa tästä syystä päätettiin tuottaa asianmukainen ja tarpeellinen säilytysratkaisu-konsepti yksityisomisteisille sähköpotkulaudoille, myös sisätiloihin.
Ratkaisusta haluttiin suunnitella yksinkertainen, niin sanottu riisuttu "karvalakki"-versio, johon voisi myöhemmin jatkokehittää esimerkiksi akun latausmahdollisuuden.
Tällä hetkellä säilytystelineet ovat pääsääntöisesti polkupyörille suunnattuja, eikä sähköpotkulautoja haluta tai uskalleta jättää ulos säilytykseen, mikä vaikuttaa suuresti laitteiden käyttöasteeseen.
Käyttäjät kuljettavat usein sähköpotkulautaa mukanaan kaupoissa, eikä sitä usein katsota hyvällä kaupan henkilökunnan tai muiden asiakkaiden puolesta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ilman toimeksiantajaa ja aloitettiin taustoitusvaiheella, jossa havainnoitiin käyttöympäristöä, aiheen kaltaisissa sovelluksissa käytettyjä materiaaleja sekä käyttäjiä, joihin työn tekijä itse kuuluu.
Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailuanalyysia, luonnostelua, kyselyjä, SWOT-analyysia sekä käyttäjäskenaarioita.
Työn tavoitteita kuroteltiin suunnitteluajureiden avulla, jotka muodostettiin tekijän omien, työn alussa määriteltyjen arvojen ja tavoitteiden sekä käyttäjien tarpeiden pohjalta.
Suunnitteluajurina toimi myös halu tuottaa hyödyllinen opinnäytetyö, jonka avulla yksityisomisteisien sähköpotkulautojen käyttö voisi lisääntyä, vaikuttaen esimerkiksi autoliikenteen vähenemiseen.
Lisäksi mielipiteitä jakava vuokrasähköpotkulauta-liiketoiminta voisi mahdollisesti kutistua.
Tärkeää oli myös tuottaa asianmukainen säilytysratkaisu, joka voisi vaikuttaa myös sähköpotkulaudan käyttöiän pidentymiseen, estäen laitteen kaatumisen.
Suunnitteluprosessi sisälsi luonnostelua, 3D-mallintamista, infografiikan suunnittelua, hahmomalleja ja niiden testausta, jonka myötä saatiin kehitettyä toivottu konsepti esimerkkiversiosta opinnäytetyön lopputulokseksi. Is the user of an electric scooter equal to the user of a bicycle?
In the opinion of the author of the thesis, yes, and for this reason, among other things, it was decided to produce an appropriate and necessary storage solution concept for privately owned electric scooters, also indoors.
The solution wanted to be designed as a basic,
no-frills model, which could later be further developed, for example, to charge the battery.
Currently, the storage racks are mainly aimed at bicycles, and electric scooters are not wanted or dared to be left outside for storage, which greatly affects the utilization rate of the devices.
Users often bring the scooter with them to shops
and it isn't always viewed favorably by other customers or staff.
The thesis is a development Thesis, without a client and it was started with the background research phase.
It included observation of the operating environment, materials related to the topic in use, and users of electric scooters.
Comparative analysis, sketching, surveys, SWOT analysis and user scenarios were used as research methods.
The goals of the work were tried to be achieved with the help of design drivers, which were formed based on the author's own values and the goals defined at the beginning of the work, as well as the needs of the users.
One of the drivers of the design was also a desire to produce a useful thesis that could help increase the use of privately owned electric scooters, affecting for example the reduction of car traffic.
In addition, the rental electric scooter business, which divides opinions, could potentially shrink.
It was also important to produce an appropriate storage solution that could also contribute to extending the life of the electric scooter, preventing the device from falling over.
The design process included sketching, 3D modeling, infographic design, rough prototyping with testing and as a result, the goal of the desired example version concept as the result of the thesis was achieved.
Opinnäytetyön tekijän mielestä kyllä ja muun muassa tästä syystä päätettiin tuottaa asianmukainen ja tarpeellinen säilytysratkaisu-konsepti yksityisomisteisille sähköpotkulaudoille, myös sisätiloihin.
Ratkaisusta haluttiin suunnitella yksinkertainen, niin sanottu riisuttu "karvalakki"-versio, johon voisi myöhemmin jatkokehittää esimerkiksi akun latausmahdollisuuden.
Tällä hetkellä säilytystelineet ovat pääsääntöisesti polkupyörille suunnattuja, eikä sähköpotkulautoja haluta tai uskalleta jättää ulos säilytykseen, mikä vaikuttaa suuresti laitteiden käyttöasteeseen.
Käyttäjät kuljettavat usein sähköpotkulautaa mukanaan kaupoissa, eikä sitä usein katsota hyvällä kaupan henkilökunnan tai muiden asiakkaiden puolesta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ilman toimeksiantajaa ja aloitettiin taustoitusvaiheella, jossa havainnoitiin käyttöympäristöä, aiheen kaltaisissa sovelluksissa käytettyjä materiaaleja sekä käyttäjiä, joihin työn tekijä itse kuuluu.
Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailuanalyysia, luonnostelua, kyselyjä, SWOT-analyysia sekä käyttäjäskenaarioita.
Työn tavoitteita kuroteltiin suunnitteluajureiden avulla, jotka muodostettiin tekijän omien, työn alussa määriteltyjen arvojen ja tavoitteiden sekä käyttäjien tarpeiden pohjalta.
Suunnitteluajurina toimi myös halu tuottaa hyödyllinen opinnäytetyö, jonka avulla yksityisomisteisien sähköpotkulautojen käyttö voisi lisääntyä, vaikuttaen esimerkiksi autoliikenteen vähenemiseen.
Lisäksi mielipiteitä jakava vuokrasähköpotkulauta-liiketoiminta voisi mahdollisesti kutistua.
Tärkeää oli myös tuottaa asianmukainen säilytysratkaisu, joka voisi vaikuttaa myös sähköpotkulaudan käyttöiän pidentymiseen, estäen laitteen kaatumisen.
Suunnitteluprosessi sisälsi luonnostelua, 3D-mallintamista, infografiikan suunnittelua, hahmomalleja ja niiden testausta, jonka myötä saatiin kehitettyä toivottu konsepti esimerkkiversiosta opinnäytetyön lopputulokseksi.
In the opinion of the author of the thesis, yes, and for this reason, among other things, it was decided to produce an appropriate and necessary storage solution concept for privately owned electric scooters, also indoors.
The solution wanted to be designed as a basic,
no-frills model, which could later be further developed, for example, to charge the battery.
Currently, the storage racks are mainly aimed at bicycles, and electric scooters are not wanted or dared to be left outside for storage, which greatly affects the utilization rate of the devices.
Users often bring the scooter with them to shops
and it isn't always viewed favorably by other customers or staff.
The thesis is a development Thesis, without a client and it was started with the background research phase.
It included observation of the operating environment, materials related to the topic in use, and users of electric scooters.
Comparative analysis, sketching, surveys, SWOT analysis and user scenarios were used as research methods.
The goals of the work were tried to be achieved with the help of design drivers, which were formed based on the author's own values and the goals defined at the beginning of the work, as well as the needs of the users.
One of the drivers of the design was also a desire to produce a useful thesis that could help increase the use of privately owned electric scooters, affecting for example the reduction of car traffic.
In addition, the rental electric scooter business, which divides opinions, could potentially shrink.
It was also important to produce an appropriate storage solution that could also contribute to extending the life of the electric scooter, preventing the device from falling over.
The design process included sketching, 3D modeling, infographic design, rough prototyping with testing and as a result, the goal of the desired example version concept as the result of the thesis was achieved.