Verkkosivujen saavutettavuus ja palvelumuotoilu : case Blackbelt IT
Lindeman, Julia (2024)
Lindeman, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931174
Tiivistelmä
Työssä tutustuttiin useisiin verkkosivujen saavutettavuutta koskeviin aiheisiin, kuten ketkä hyötyvät saavutettavista sivuista ja millaisin keinoin verkkosivuista voi tehdä saavutettavat monenlaisille ihmisille. Tämän lisäksi työssä käsiteltiin palvelumuotoilua, keskittyen eritoten sen tuplatimantti-menetelmään.
Työn toiminnallisessa osuudessa ensin tutustuttiin tietotekniikka-alan yritys Blackbelt IT:n nykyisiin verkkosivuihin ja havainnoitiin sen ongelmia niin palvelumuotoilun kuin saavutettavuuden näkökulmista. Tehtyjen havaintojen perusteella verkkosivuille suunniteltiin uusi toteuttamiskelpoinen ulkoasu.
Työn tuloksena todetaan että pohjimmiltaan palvelumuotoilu ja saavutettavuus pyrkivät samoihin tavoitteisiin: selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen. Saavutettavuus voi siis olla yksi palvelumuotoilun keino ja joitakin palvelumuotoilun menetelmiä voidaan käyttää saavutettavien verkkosivujen tekemisessä. This thesis explored various topics related to accessibility, including who benefits from accessibility and how to make websites accessible to wide range of people. The thesis also focused on service design, particularly in double diamond method.
In the practical part of the thesis the current website of IT company Blackbelt IT was analyzed to identify its issues from the perspectives of both service design and accessibility. New layout design was developed based on the observations.
The findings of the thesis highlight that, at their core, service design and accessibility share the same goals: clarity and ease of use. Accessibility can therefore be seen as a tool within service design, and certain service design methods can be applied to creating accessible websites.
Työn toiminnallisessa osuudessa ensin tutustuttiin tietotekniikka-alan yritys Blackbelt IT:n nykyisiin verkkosivuihin ja havainnoitiin sen ongelmia niin palvelumuotoilun kuin saavutettavuuden näkökulmista. Tehtyjen havaintojen perusteella verkkosivuille suunniteltiin uusi toteuttamiskelpoinen ulkoasu.
Työn tuloksena todetaan että pohjimmiltaan palvelumuotoilu ja saavutettavuus pyrkivät samoihin tavoitteisiin: selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen. Saavutettavuus voi siis olla yksi palvelumuotoilun keino ja joitakin palvelumuotoilun menetelmiä voidaan käyttää saavutettavien verkkosivujen tekemisessä.
In the practical part of the thesis the current website of IT company Blackbelt IT was analyzed to identify its issues from the perspectives of both service design and accessibility. New layout design was developed based on the observations.
The findings of the thesis highlight that, at their core, service design and accessibility share the same goals: clarity and ease of use. Accessibility can therefore be seen as a tool within service design, and certain service design methods can be applied to creating accessible websites.