Akuuttitilanteet iäkkäiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa
Satu, Löfgren; Mona, Ilves; Hanna-Leena, Honkaselkä (2024)
Satu, Löfgren
Mona, Ilves
Hanna-Leena, Honkaselkä
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112830972
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää koulutus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen iäkkäiden tehostettuun ympärivuorokautiseen palveluasumiseen lähi- ja sairaanhoitajille. Tavoitteena oli parantaa heidän osaamistaan akuuttitilanteiden tunnistamisessa ja hoidon tarpeen arvioinnissa eri arviointimenetelmiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön pohjaksi tehtiin lähi- ja sairaanhoitajille suunnattu ennakkokysely, jossa kartoitettiin hoitajien kokemuksia ja tietämystä akuuttitilanteiden tunnistamisessa sekä niissä toimimisessa. Tulosten perusteella suurimmiksi koulutustarpeiksi nousivat ABCDe- ja NEWS arviointityökalujen käyttö sekä ISBAR-menetelmä. Koulutus toteutettiin Teams:n välityksellä. Koulutus sisälsi teoriatiedon lisäksi käytännön harjoituksia case-asiakkaiden muodossa, joissa osallistujat pääsivät soveltamaan oppimiaan menetelmiä käytännössä.
Koulutuksesta saadun palautteen perusteella osallistujat kokivat saaneensa hyödyllisiä uusia tietoja ja taitoja, joita he voivat hyödyntää työssään, erityisesti akuuttitilanteiden arvioinnissa ja niissä toimimisessa. Case-harjoitukset koettiin erityisen hyödyllisiksi, sillä ne elävöittivät teoriaa ja loivat mahdollisuuden menetelmien käytön harjoitteluun realistisissa tilanteissa. Kehittämisehdotuksena nousi esille lisäkoulutukset; erityisesti laitteiden käyttö akuuttitilanteissa sekä sen lisäksi säännölliset koulutukset, jotka vahvistavat menetelmien käyttöä arjen työssä. Lisäksi arviointimenetelmäkorttien jakaminen kaikkiin yksiköihin ja henkilökunnan rohkea menetelmien käyttöön ottaminen on tärkeää kehittämisen jatkumisen kannalta. Kehittämistyön prosessissa noudatettiin hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja koko prosessin ajan eettisyyttä sekä luotettavuutta.
Opinnäytetyön pohjaksi tehtiin lähi- ja sairaanhoitajille suunnattu ennakkokysely, jossa kartoitettiin hoitajien kokemuksia ja tietämystä akuuttitilanteiden tunnistamisessa sekä niissä toimimisessa. Tulosten perusteella suurimmiksi koulutustarpeiksi nousivat ABCDe- ja NEWS arviointityökalujen käyttö sekä ISBAR-menetelmä. Koulutus toteutettiin Teams:n välityksellä. Koulutus sisälsi teoriatiedon lisäksi käytännön harjoituksia case-asiakkaiden muodossa, joissa osallistujat pääsivät soveltamaan oppimiaan menetelmiä käytännössä.
Koulutuksesta saadun palautteen perusteella osallistujat kokivat saaneensa hyödyllisiä uusia tietoja ja taitoja, joita he voivat hyödyntää työssään, erityisesti akuuttitilanteiden arvioinnissa ja niissä toimimisessa. Case-harjoitukset koettiin erityisen hyödyllisiksi, sillä ne elävöittivät teoriaa ja loivat mahdollisuuden menetelmien käytön harjoitteluun realistisissa tilanteissa. Kehittämisehdotuksena nousi esille lisäkoulutukset; erityisesti laitteiden käyttö akuuttitilanteissa sekä sen lisäksi säännölliset koulutukset, jotka vahvistavat menetelmien käyttöä arjen työssä. Lisäksi arviointimenetelmäkorttien jakaminen kaikkiin yksiköihin ja henkilökunnan rohkea menetelmien käyttöön ottaminen on tärkeää kehittämisen jatkumisen kannalta. Kehittämistyön prosessissa noudatettiin hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja koko prosessin ajan eettisyyttä sekä luotettavuutta.