Psykiatristen sairaanhoitajien kokemuksia lisä- ja täydennyskoulutuksesta ja niiden merkityksestä työhyvinvoinnille Hämeenlinnan ja Riihimäen aikuispsykiatrian poliklinikalla
Hynynen, Ella; Arponen, Annika (2024)
Hynynen, Ella
Arponen, Annika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112831079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin yhdessä Hämeenlinnan ja Riihimäen aikuispsykiatrian poliklinikan osastonhoitajan ja Hämeenlinnan aikuispsykiatrian poliklinikan apulaisosastonhoitajan kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa poliklinikan psykiatristen sairaanhoitajien kokemuksia lisä- ja täydennyskoulutuksesta ja niiden merkityksestä työhyvinvoinnille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa lisä- ja täydennyskoulutuksen yhteydestä psykiatristen sairaanhoitajien työhyvinvointiin ammatillisen osaamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyö ratkaisee seuraavat tutkimuskysymykset: miten lisä- ja täydennyskoulutus edistää psykiatristen sairaanhoitajien kokemusta työhyvinvoinnista Hämeenlinnan ja Riihimäen psykiatrian poliklinikalla, millaiseksi psykiatriset sairaanhoitajat kokevat henkilökohtaisen työhyvinvointinsa Hämeenlinnan ja Riihimäen psykiatrian poliklinikalla ja minkälaista lisä- ja täydennyskoulutusta psykiatriset sairaanhoitajat kokevat tarvitsevansa työssään Hämeenlinnan ja Riihimäen psykiatrian poliklinikalla.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä (n=8), joka koostui avoimista kysymyksistä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kohderyhmää ovat etenkin psykiatriset sairaanhoitajat ja heidän esihenkilönsä.
Tulosten perusteella useimmat hoitajat kokivat lisä- ja täydennyskoulutuksen positiiviseksi ja edistäneen heidän ammatillista osaamistaan Hämeenlinnan ja Riihimäen aikuispsykiatrian poliklinikalla. Hoitajat kokivat henkilökohtaisen hyvinvointinsa ja työhyvinvointinsa hyvin vaihtelevaksi. Suurin osa koki työhyvinvointinsa vähintään hyväksi. Lisä- ja täydennyskouluttautumisella ja esimiestoiminnalla on mahdollista edistää työhyvinvointia. Jatkotutkimusta tarvitaan esimerkiksi siitä, millaiset lisä- ja täydennyskoulutukset tukevat eniten psykiatristen sairaanhoitajien työhyvinvointia ja kuinka työn kuormitusta voitaisiin vähentää.
Opinnäytetyö ratkaisee seuraavat tutkimuskysymykset: miten lisä- ja täydennyskoulutus edistää psykiatristen sairaanhoitajien kokemusta työhyvinvoinnista Hämeenlinnan ja Riihimäen psykiatrian poliklinikalla, millaiseksi psykiatriset sairaanhoitajat kokevat henkilökohtaisen työhyvinvointinsa Hämeenlinnan ja Riihimäen psykiatrian poliklinikalla ja minkälaista lisä- ja täydennyskoulutusta psykiatriset sairaanhoitajat kokevat tarvitsevansa työssään Hämeenlinnan ja Riihimäen psykiatrian poliklinikalla.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä (n=8), joka koostui avoimista kysymyksistä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kohderyhmää ovat etenkin psykiatriset sairaanhoitajat ja heidän esihenkilönsä.
Tulosten perusteella useimmat hoitajat kokivat lisä- ja täydennyskoulutuksen positiiviseksi ja edistäneen heidän ammatillista osaamistaan Hämeenlinnan ja Riihimäen aikuispsykiatrian poliklinikalla. Hoitajat kokivat henkilökohtaisen hyvinvointinsa ja työhyvinvointinsa hyvin vaihtelevaksi. Suurin osa koki työhyvinvointinsa vähintään hyväksi. Lisä- ja täydennyskouluttautumisella ja esimiestoiminnalla on mahdollista edistää työhyvinvointia. Jatkotutkimusta tarvitaan esimerkiksi siitä, millaiset lisä- ja täydennyskoulutukset tukevat eniten psykiatristen sairaanhoitajien työhyvinvointia ja kuinka työn kuormitusta voitaisiin vähentää.