Myynnin lisääminen asiakaspalvelussa
Kontkanen, Emmi (2014)
Kontkanen, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoin H&M Veturin myyntiä saadaan lisättyä asiakaspalvelun laatua parantamalla. Lisämyynnin tekeminen oli ajankohtainen ja erittäin tärkeä aihe yritykselle. Tutkimalla kehitettäviä kohteita myyjien asiakaspalvelu- ja myyntitaitoja voidaan parantaa jatkuvasti.
Tutkimusongelma tulee ratkaista, sillä se parantaa asiakkaiden viihtyvyyttä ja tyytyväisten asiakkaiden määrää. Asiakkaan kokema arvo paranee ja sitä kautta yrityksen tulos kasvaa. Ongelmanratkaisu parantaa myös yrityksen asemaa kilpailijoihin nähden.
Teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä ja asiakaspalvelua. Myynnin osalta tarkastellaan myynti- ja ostoprosessia, myynnin lisäämistä ja hyvän myyjän ominaisuuksia. Asiakaspalveluosuus koostuu palvelun määritelmästä ja sen laadusta, haastavista asiakaspalvelutilanteista, hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksista ja palvelumuotoilusta.
Tutkimusmenetelminä käytetään kyselylomaketutkimusta ja pilottihaastatteluja. Tutkimus koostuu kahdesta eri kyselylomakkeesta, joista toinen oli suunnattu H&M Veturin myyjille ja toinen asiakkaille. Kyselylomakkeet pohjautuvat käsiteltyyn teoriaan.
Tutkimusten tulokset analysoitiin käsittelemällä jokainen aihealue järjestyksessä läpi ja tekemällä havainnointia helpottavia graafisia kuvioita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että myynnin lisäämistä asiakaspalvelun avulla voidaan kehittää vielä monin eri tavoin, kuten esimerkiksi kiinnittämällä jatkossa erityisesti huomiota
asiakaspalvelu- ja lisämyyntikoulutuksiin. Teorian ja tutkimustulosten pohjalta tehtiin kehitysideoita H&M Veturissa toteutettaviksi. Käsitelty teoria ja tutkimusosio tukivat hyvin toisiaan, ja niistä saatiin muodostettua kattava kokonaisuus.
Tutkimusongelma tulee ratkaista, sillä se parantaa asiakkaiden viihtyvyyttä ja tyytyväisten asiakkaiden määrää. Asiakkaan kokema arvo paranee ja sitä kautta yrityksen tulos kasvaa. Ongelmanratkaisu parantaa myös yrityksen asemaa kilpailijoihin nähden.
Teoriaosuudessa käsitellään myyntityötä ja asiakaspalvelua. Myynnin osalta tarkastellaan myynti- ja ostoprosessia, myynnin lisäämistä ja hyvän myyjän ominaisuuksia. Asiakaspalveluosuus koostuu palvelun määritelmästä ja sen laadusta, haastavista asiakaspalvelutilanteista, hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksista ja palvelumuotoilusta.
Tutkimusmenetelminä käytetään kyselylomaketutkimusta ja pilottihaastatteluja. Tutkimus koostuu kahdesta eri kyselylomakkeesta, joista toinen oli suunnattu H&M Veturin myyjille ja toinen asiakkaille. Kyselylomakkeet pohjautuvat käsiteltyyn teoriaan.
Tutkimusten tulokset analysoitiin käsittelemällä jokainen aihealue järjestyksessä läpi ja tekemällä havainnointia helpottavia graafisia kuvioita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että myynnin lisäämistä asiakaspalvelun avulla voidaan kehittää vielä monin eri tavoin, kuten esimerkiksi kiinnittämällä jatkossa erityisesti huomiota
asiakaspalvelu- ja lisämyyntikoulutuksiin. Teorian ja tutkimustulosten pohjalta tehtiin kehitysideoita H&M Veturissa toteutettaviksi. Käsitelty teoria ja tutkimusosio tukivat hyvin toisiaan, ja niistä saatiin muodostettua kattava kokonaisuus.