Kainuulainen Joulutori
Hyttinen, Katja; Keränen, Pia (2024)
Hyttinen, Katja
Keränen, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131678
Tiivistelmä
Kajaanin ammattikorkeakoulun Kainuulainen Joulutori -myyjäistapahtuma järjestettiin vuonna 2023 kahden restonomiopiskelijan toimesta. Tavoitteena oli tutustua tapahtuman järjestämisen kokonaisuuteen ja tuoda enemmän elämyksellisyyttä Kainuulainen Joulutori -tapahtumaan somistuksen, valaistuksen ja oheisohjelman muodossa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä haluttiin toteuttaa ja tutkia ohjelmallisuuden merkitystä tapahtumalle ja tarkastella, miten asiakaspalautteen perusteella voidaan arvioida tapahtuman elämyksellisyyden merkitystä asiakkaalle.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat liittyvät tapahtuman järjestämiseen ja elämyksellisyyteen. Tapahtuman järjestäminen on prosessi, joka sisältää suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheen. Näistä suunnitteluvaihe on ehdottomasti laajin osa-alue. Onnistuneen tapahtuman järjestämisessä on vastattava kysymyksiin miksi, millainen, kenelle, kuka, mitä ja miten.
Tapahtuman elämyksellisyyttä pohdittiin Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyskolmiomallin pohjalta. Elämyskolmiomallissa elämystä tarkastellaan tuotteen elementtien ja asiakkaan kokemuksen tasolla. Elämyksen syntyyn vaikuttavat elementit ovat yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Asiakkaan kokemuksen tasot ovat motivaation, fyysinen, älyllinen, emotionaalinen ja henkinen taso. Kiinnostuminen, aistiminen, oppiminen, elämys ja muutos kuvaavat näitä asiakkaan kokemia tasoja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin sekä Kainuulaisen Joulutorin myyjien että kävijöiden palautekyselyillä, tapahtuman pöytämyynnillä ja tapahtuman tuotolla. Tapahtuman järjestämisen prosessin hahmottamisen, tapahtuman pöytämyynnin ja tuoton osalta tavoitteisiin päästiin. Asiakaspalautteen perusteella voitiin arvioida, että Kainuulainen Joulutori sisälsi tapahtumana kaikki elämyksellisyyden elementit, mutta asiakkaan kokemuksen tasoa on haastavaa arvioida palautekyselyn perusteella. Asiakaspalautteen perusteella Kainuulaista Joulutoria pidettiin kuitenkin onnistuneena ja tunnelmaltaan jouluisena tapahtumana, mikä oli tapahtuman järjestämisen osalta päätavoite.
Opinnäytetyön keskeiset teoriat liittyvät tapahtuman järjestämiseen ja elämyksellisyyteen. Tapahtuman järjestäminen on prosessi, joka sisältää suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheen. Näistä suunnitteluvaihe on ehdottomasti laajin osa-alue. Onnistuneen tapahtuman järjestämisessä on vastattava kysymyksiin miksi, millainen, kenelle, kuka, mitä ja miten.
Tapahtuman elämyksellisyyttä pohdittiin Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen elämyskolmiomallin pohjalta. Elämyskolmiomallissa elämystä tarkastellaan tuotteen elementtien ja asiakkaan kokemuksen tasolla. Elämyksen syntyyn vaikuttavat elementit ovat yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Asiakkaan kokemuksen tasot ovat motivaation, fyysinen, älyllinen, emotionaalinen ja henkinen taso. Kiinnostuminen, aistiminen, oppiminen, elämys ja muutos kuvaavat näitä asiakkaan kokemia tasoja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin sekä Kainuulaisen Joulutorin myyjien että kävijöiden palautekyselyillä, tapahtuman pöytämyynnillä ja tapahtuman tuotolla. Tapahtuman järjestämisen prosessin hahmottamisen, tapahtuman pöytämyynnin ja tuoton osalta tavoitteisiin päästiin. Asiakaspalautteen perusteella voitiin arvioida, että Kainuulainen Joulutori sisälsi tapahtumana kaikki elämyksellisyyden elementit, mutta asiakkaan kokemuksen tasoa on haastavaa arvioida palautekyselyn perusteella. Asiakaspalautteen perusteella Kainuulaista Joulutoria pidettiin kuitenkin onnistuneena ja tunnelmaltaan jouluisena tapahtumana, mikä oli tapahtuman järjestämisen osalta päätavoite.