Enemmän kuin tuhat sanaa: kasvava kuvaviuhka varhaiskasvatukseen
Soini, Sini (2024)
Soini, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda valmis kuvatukimateriaali varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli materiaali, joka on sovellettavissa käyttäjän tarpeen ja kokemuksen mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tekijänsä osaamisen syventäminen. Työelämäkumppanina oli Hyvinkään kaupungin varhaiskasvatuspalvelut.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaan. Opinnäytetyön suunnitelmavaiheessa kartoitettiin tietoa aiempien tutkimusten ja dialogisen keskustelun kautta. Kerättyä tietoa käyttämällä lähdettiin käytännön toteutukseen. Kehittämistyön ensimmäistä ratkaisua kehitettiin dialogisten keskusteluiden kautta. Valmiin tuotoksen arviointimenetelmänä käytettiin asiantuntija-arviointia.
Yksi helposti kaikkien saatavilla olevista tavoista tukea lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta, osallisuutta, vuorovaikutusmahdollisuuksia ja –taitoja on kuvatukien johdonmukainen käyttö varhaiskasvatuksen arjessa. Kuvatukien käyttö mahdollistaa lapsuuden itseisarvon mukaisen kuulluksi ja nähdyksi tulemisen ja antaa lapselle mahdollisuuden ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.
Kehittämistyössä ideoitiin kasvavan kuvaviuhkan konsepti. Materiaali sisältää kasvavan kuvaviuhkan lisäosineen ja huoneentaulun, joka toimii käyttöön kannustavana oppaana. Tuotoksen arvioi laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Arvioinnissa keskityttiin materiaalin käytettävyyteen ja sovellettavuuteen. Sekä loppuarvioinnissa että dialogisissa keskusteluissa saadun palautteen mukaan kasvavan kuvaviuhkan konsepti todettiin innovatiiviseksi. Saadun palautteen mukaan materiaali on käytettävissä heti helposti sovellettavissa. Huoneentaulu on kannustava ja tukee materiaalia hyvin. Kasvava kuvaviuhka on otettu käyttöön jo ennen opinnäytetyön julkaisua. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia, koetaanko se toimivaksi keinoksi madaltaa kynnystä kuvatukien käytön aloitukseen.
Asiasanat: esteetön viestintä, kuvatuki, varhaiskasvatus, aac, kasvava kuvaviuhka The meaning of this Bachelor’s thesis was to create a ready-made picture support material for early childhood education personnel. The aim of the thesis was to produce material that can be adapted according to user’s needs and experience. The aim of the thesis was also to dee pen the thesis author’s competence. Hyvinkää early childhood education and care services acted as the work life partner of the thesis.
The thesis was implemented as a functional development work according to the constructivist model. At the planning stage of the thesis, information was gathered through earlier research and dialogic conversations. The gathered information was then used to practical realisation. The first solution of development work was developed further through dialogic conversations. Expert evaluation was the evaluation method for the finished work.
One of the easily accessible ways to support children’s feeling of togetherness, involvement and the possibilities and skills for interaction is a consistent use of picture support in early childhood education. The use of picture support enables that children are seen and heard in accordance with the inherent value of childhood. It also gives children a possibility to understand and to be understood.
A consept of a divergent fan with pictures was designed in this thesis. The material includes the divergent picture fan with accessories and a poster which serves as an encouraging guide for use. The work was evaluated by an early childhood special education teacher. The evaluation concentrated to usability and adaptability of the material. According to the feedback from the final evaluation and dialogical conversations, the consept of a divergent picture fan was innovative and the material ready for use and easily adaptable. The poster is encouraging and supports the material well. The divergent picture fan has already been put into use before the publication of the thesis.
In the future, it would be interesting to study if it is experienced as a functional method to lower the threshold to start using picture support.
Keywords: augmentative communication, picture support, early childhood education, aac, divergent picture fan
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaan. Opinnäytetyön suunnitelmavaiheessa kartoitettiin tietoa aiempien tutkimusten ja dialogisen keskustelun kautta. Kerättyä tietoa käyttämällä lähdettiin käytännön toteutukseen. Kehittämistyön ensimmäistä ratkaisua kehitettiin dialogisten keskusteluiden kautta. Valmiin tuotoksen arviointimenetelmänä käytettiin asiantuntija-arviointia.
Yksi helposti kaikkien saatavilla olevista tavoista tukea lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta, osallisuutta, vuorovaikutusmahdollisuuksia ja –taitoja on kuvatukien johdonmukainen käyttö varhaiskasvatuksen arjessa. Kuvatukien käyttö mahdollistaa lapsuuden itseisarvon mukaisen kuulluksi ja nähdyksi tulemisen ja antaa lapselle mahdollisuuden ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.
Kehittämistyössä ideoitiin kasvavan kuvaviuhkan konsepti. Materiaali sisältää kasvavan kuvaviuhkan lisäosineen ja huoneentaulun, joka toimii käyttöön kannustavana oppaana. Tuotoksen arvioi laaja-alainen varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Arvioinnissa keskityttiin materiaalin käytettävyyteen ja sovellettavuuteen. Sekä loppuarvioinnissa että dialogisissa keskusteluissa saadun palautteen mukaan kasvavan kuvaviuhkan konsepti todettiin innovatiiviseksi. Saadun palautteen mukaan materiaali on käytettävissä heti helposti sovellettavissa. Huoneentaulu on kannustava ja tukee materiaalia hyvin. Kasvava kuvaviuhka on otettu käyttöön jo ennen opinnäytetyön julkaisua. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia, koetaanko se toimivaksi keinoksi madaltaa kynnystä kuvatukien käytön aloitukseen.
Asiasanat: esteetön viestintä, kuvatuki, varhaiskasvatus, aac, kasvava kuvaviuhka
The thesis was implemented as a functional development work according to the constructivist model. At the planning stage of the thesis, information was gathered through earlier research and dialogic conversations. The gathered information was then used to practical realisation. The first solution of development work was developed further through dialogic conversations. Expert evaluation was the evaluation method for the finished work.
One of the easily accessible ways to support children’s feeling of togetherness, involvement and the possibilities and skills for interaction is a consistent use of picture support in early childhood education. The use of picture support enables that children are seen and heard in accordance with the inherent value of childhood. It also gives children a possibility to understand and to be understood.
A consept of a divergent fan with pictures was designed in this thesis. The material includes the divergent picture fan with accessories and a poster which serves as an encouraging guide for use. The work was evaluated by an early childhood special education teacher. The evaluation concentrated to usability and adaptability of the material. According to the feedback from the final evaluation and dialogical conversations, the consept of a divergent picture fan was innovative and the material ready for use and easily adaptable. The poster is encouraging and supports the material well. The divergent picture fan has already been put into use before the publication of the thesis.
In the future, it would be interesting to study if it is experienced as a functional method to lower the threshold to start using picture support.
Keywords: augmentative communication, picture support, early childhood education, aac, divergent picture fan