Maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajaopiskelijan suomen kielen osaamisen edistäminen harjoittelussa
Laine, Minna (2024)
Laine, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla miten maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajaopiskelijan suomen kielen osaamista voisi edistää työharjoittelujaksojen aikana. Ajankohtainen aihe valikoitui itselleni juuri opiskelujen aikana tehdyistä havainnoista sekä työpaikalla eteen tulleiden tilanteiden myötä. Tällä hetkellä maahanmuuttajataustainen sairaanhoitajaopiskelija voi valmistua hyvin heikolla suomen kielen taidolla, jolloin työyhteisön osana toimiminen sekä potilasturvallisuus voivat vaarantua.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä erityispiirteitä maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajien ohjaukseen liittyy ammattikorkeakoulujen harjoittelujaksoilla ja mitä erityispiirteitä se vaatii ohjaajilta.
Opinnäytetyö toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tiedonhaku on tehty tutkimuskysymyksen avuin, huomioiden sisäänotto sekä poissulkukriteerit. Tutkimuskysymys on: Miten voidaan edistää maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajaopiskelijan suomen kielen osaamista harjoitteluissa?
Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin työpaikan- työyhteisön sekä ohjaajan merkitys kieliselle kehitykselle. Työpaikan merkitys korostui ohjaajien saamasta tuesta organisaatioltaan, työyhteisön merkitys korostui arkipäiväisessä tekemisessä sekä ohjaajan omalla esimerkillään ohjaamisella. Ohjaajat kaipaavat kuitenkin lisää koulutusta, jotta kulttuurierojen tuoma ymmärrys tukee kielellistä kehitystä.
Tämän opinnäytetyön tulokset olivat samansuuntaisia aiempien samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joiden mukaan organisaatiolla, työyhteisöllä sekä ohjaajalla on suuri merkitys suomen kielen osaamisen edistämisessä.
Vaikka käytetyt tutkimukset olivat eri vuosikymmeniltä, oli mielenkiintoista nähdä, että samat asiat ovat edelleen avainasemassa suomen kielen osaamisen edistämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä erityispiirteitä maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajien ohjaukseen liittyy ammattikorkeakoulujen harjoittelujaksoilla ja mitä erityispiirteitä se vaatii ohjaajilta.
Opinnäytetyö toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tiedonhaku on tehty tutkimuskysymyksen avuin, huomioiden sisäänotto sekä poissulkukriteerit. Tutkimuskysymys on: Miten voidaan edistää maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajaopiskelijan suomen kielen osaamista harjoitteluissa?
Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin työpaikan- työyhteisön sekä ohjaajan merkitys kieliselle kehitykselle. Työpaikan merkitys korostui ohjaajien saamasta tuesta organisaatioltaan, työyhteisön merkitys korostui arkipäiväisessä tekemisessä sekä ohjaajan omalla esimerkillään ohjaamisella. Ohjaajat kaipaavat kuitenkin lisää koulutusta, jotta kulttuurierojen tuoma ymmärrys tukee kielellistä kehitystä.
Tämän opinnäytetyön tulokset olivat samansuuntaisia aiempien samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joiden mukaan organisaatiolla, työyhteisöllä sekä ohjaajalla on suuri merkitys suomen kielen osaamisen edistämisessä.
Vaikka käytetyt tutkimukset olivat eri vuosikymmeniltä, oli mielenkiintoista nähdä, että samat asiat ovat edelleen avainasemassa suomen kielen osaamisen edistämisessä.