Leikkaussalihoitajan instrumenttiosaaminen – Peli sairaanhoitajaopiskelijoille
Alanko, Minna; Lappalainen, Susanna (2024)
Alanko, Minna
Lappalainen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta ja osaamista leikkaussali-instrumenttien tuntemisessa. Tarkoituksena oli toteuttaa peli leikkaussali-instrumenttien oppimiselle sairaanhoitajakoulutuksessa. Opinnäytetyön pelin avulla on tarkoitus opiskella eri leikkaussali-instrumenttien nimiä, ulkonäköä, ominaisuuksia ja käyttökohteita. Työssä huomioitiin myös leikkaussali-instrumenttien erityispiirteet. Työn ulkopuolelle jätettiin muut instrumentit ja välinehuollon osuus instrumenttien puhdistuksessa ja steriloinnissa. Leikkausosasto on toimintaympäristönä vaativa ja sairaanhoitajalta vaaditaan erityisosaamista, johon liittyvää tietoa hyödynnettiin pelissä soveltuvin osin. Sairaanhoitajaopiskelijan on hyvä oppia tunnistamaan yleisimmät leikkaussali-instrumentit sekä tietää niiden käyttötarkoitukset. Samoin leikkaussalihoitajien eri roolit ovat tärkeitä tuntea. Näiden kokonaisuuksien keskeiset asiat valittiin myös pelin kysymyksiksi.
Instrumenttien osalta hyödynnettiin jo olemassa olevaa tietoa ja lähteinä käytettiin perioperatiivisen hoitotyön oppimateriaaleja ja julkaisuja. Opinnäytetyön rajaus ratkaistiin kirjallisuuteen ja tutkimuksiin perehtymällä sekä peliä testaamalla. Hoitotyön teoria toimi hoitotieteellisenä lähdetietona ja pelillistämiseen perehdyttiin kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten kautta. Pelillistämistä ei vielä ole käytetty sairaanhoitajaopinnoissa kovin laajasti, joten sen teoreettinen tausta jäi kapeammaksi verrattuna hoitotyön teoriaan. Työ toteutettiin toimeksiantajalle kirjallisuuteen ja tutkimuksiin pohjautuvana toiminnallisena kehittämistyönä.
Peli toteutettiin Seppo -pelillistämisalustalle, joka on ominaisuuksiltaan monipuolinen ja pelaamisen osalta helposti hallinnoitava. Pelin sisällön oli sovelluttava toimintaympäristön oppimistavoitteisiin, joten toimeksiantajan toiveet huomioitiin pelin kehittämisessä ja sisällön rajaamisessa. Peli rakentuu kahdesta pelilaudasta, joilla edetään kysymys kerrallaan. Kysymykset sisältävät monivalinta- ja oikein-väärin-kysymyksiä. Joukossa on myös kuvakysymyksiä, joissa kuvissa näkyvät instrumentit tulee nimetä oikein.
Peliä testattiin opiskelijoiden keskuudessa perioperatiivisen hoitotyön työpajassa. Testaamisen jälkeen kerättiin palautetta, jonka perustella peliin saatiin muutamia kehitysehdotuksia. Valtaosa pelaajista piti peliä hyvänä tapana opiskella leikkaussali-instrumentteja ja peliä pidettiin erittäin kiinnostavana oppimismenetelmänä. Testaamisen jälkeen peliin toteutettiin vielä englanninkieliset kysymykset, joten peliä voi pelata laaja joukko opiskelijoita. Peliä on mahdollisuus jatkokehittää tämän opinnäytetyön pohjalta lisäämällä siihen muita sairaanhoitajan työhön liittyviä kokonaisuuksia, kuten aseptiikka.
Asiasanat: instrumentti, leikkaussalihoitaja, pelillistäminen
Instrumenttien osalta hyödynnettiin jo olemassa olevaa tietoa ja lähteinä käytettiin perioperatiivisen hoitotyön oppimateriaaleja ja julkaisuja. Opinnäytetyön rajaus ratkaistiin kirjallisuuteen ja tutkimuksiin perehtymällä sekä peliä testaamalla. Hoitotyön teoria toimi hoitotieteellisenä lähdetietona ja pelillistämiseen perehdyttiin kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten kautta. Pelillistämistä ei vielä ole käytetty sairaanhoitajaopinnoissa kovin laajasti, joten sen teoreettinen tausta jäi kapeammaksi verrattuna hoitotyön teoriaan. Työ toteutettiin toimeksiantajalle kirjallisuuteen ja tutkimuksiin pohjautuvana toiminnallisena kehittämistyönä.
Peli toteutettiin Seppo -pelillistämisalustalle, joka on ominaisuuksiltaan monipuolinen ja pelaamisen osalta helposti hallinnoitava. Pelin sisällön oli sovelluttava toimintaympäristön oppimistavoitteisiin, joten toimeksiantajan toiveet huomioitiin pelin kehittämisessä ja sisällön rajaamisessa. Peli rakentuu kahdesta pelilaudasta, joilla edetään kysymys kerrallaan. Kysymykset sisältävät monivalinta- ja oikein-väärin-kysymyksiä. Joukossa on myös kuvakysymyksiä, joissa kuvissa näkyvät instrumentit tulee nimetä oikein.
Peliä testattiin opiskelijoiden keskuudessa perioperatiivisen hoitotyön työpajassa. Testaamisen jälkeen kerättiin palautetta, jonka perustella peliin saatiin muutamia kehitysehdotuksia. Valtaosa pelaajista piti peliä hyvänä tapana opiskella leikkaussali-instrumentteja ja peliä pidettiin erittäin kiinnostavana oppimismenetelmänä. Testaamisen jälkeen peliin toteutettiin vielä englanninkieliset kysymykset, joten peliä voi pelata laaja joukko opiskelijoita. Peliä on mahdollisuus jatkokehittää tämän opinnäytetyön pohjalta lisäämällä siihen muita sairaanhoitajan työhön liittyviä kokonaisuuksia, kuten aseptiikka.
Asiasanat: instrumentti, leikkaussalihoitaja, pelillistäminen
