Helppoa ja nopeaa vai laillista ja vastuullista? Erämaksuluotto verkkokaupassa
Valtanen, Henna (2024)
Valtanen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131644
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee hyödykesidonnaisten erämaksuluottojen hakuprosessin kehittämistä verkkokauppaympäristössä, painottaen prosessin sujuvuutta, asiakasystävällisyyttä ja lainsäädännön vaatimusten noudattamista. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on keskisuuri rahoitusalan organisaatio. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ratkaisuja, jotka parantavat kuluttajien kokemusta digitaalisesta luotonhausta ja tukevat samalla luotonmyöntäjien vastuullisuutta ja lainsäädännön täyttämistä. Keskeisinä hyödynsaajina ovat verkkokaupat ja rahoitusalan yritykset, jotka voivat parantaa asiakastyytyväisyyttä, sekä kuluttajat, jotka saavat turvallisempia ja käyttäjäystävällisempiä rahoitusratkaisuja.
Kehittämistehtävänä on tunnistaa ja ratkaista asiakaskokemukseen liittyviä ongelmia erämaksuluottojen hakuprosessissa ja luoda malli, joka yhdistää nopean ja helppokäyttöisen luotonmyöntöpalvelun sekä lainsäädännön mukaisen riskienhallinnan. Tutkimuksen tietoperusta koostuu Suomen kansallisesta lainsäädännöstä, kuluttajansuojasta sekä riskienhallinnasta ja asiakaskeskeisyydestä. Näitä näkökulmia käsitellään yhdessä, koska ne kytkeytyvät kiinteästi kuluttajaluottojen myöntämisen vastuullisuuteen ja tulevaisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdistämällä laadullisia ja määrällisiä menetelmiä: asiantuntijahaastattelut kohdeyrityksen ammattilaisten kanssa antoivat näkemyksiä prosessien nykytilasta ja kehittämistarpeista, ja asiakaskyselyt kohdeorganisaation asiakkaille tuottivat tietoa loppukäyttäjien kokemuksista. Aineiston analyysin pohjalta luotiin työpajan avulla tiekartta prosessin kehittämiselle. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat tarpeet yksinkertaistaa hakuprosessia ja selkeyttää luottoehdot, jotta asiakaskokemus olisi miellyttävä ja lain vaatimukset täyttyisivät.Lisäksi riskienhallinnan merkitys korostui, ja luotonantajien vastuullisuuden tarve nähtiin entistä tärkeämpänä.
Johtopäätöksissä korostetaan, että erämaksuluoton myöntäminen verkkokaupassa vaatii tasapainoa asiakaslähtöisyyden ja lainsäädännön välillä. Sujuva ja turvallinen luotonhakuprosessi tukee sekä kuluttajien että luotonantajien luottamusta ja kestävyyttä markkinoilla. Tiekartta tarjoaa konkreettisen mallin, jota kohdeorganisaatio voi hyödyntää parantaakseen prosessejaan ja vastatakseen sekä asiakkaiden odotuksiin että lainsäädännön vaatimuksiin. Nykyisellään verkkokaupoissa tapahtuva luotonhakuprosessi on joko helppo ja nopea tai sitten laillinen ja vastuullinen, mutta tulevaisuuteen tähtäävän tiekartan avulla sen halutaan olevan sitä kaikkea yhtä aikaa.
Kehittämistehtävänä on tunnistaa ja ratkaista asiakaskokemukseen liittyviä ongelmia erämaksuluottojen hakuprosessissa ja luoda malli, joka yhdistää nopean ja helppokäyttöisen luotonmyöntöpalvelun sekä lainsäädännön mukaisen riskienhallinnan. Tutkimuksen tietoperusta koostuu Suomen kansallisesta lainsäädännöstä, kuluttajansuojasta sekä riskienhallinnasta ja asiakaskeskeisyydestä. Näitä näkökulmia käsitellään yhdessä, koska ne kytkeytyvät kiinteästi kuluttajaluottojen myöntämisen vastuullisuuteen ja tulevaisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdistämällä laadullisia ja määrällisiä menetelmiä: asiantuntijahaastattelut kohdeyrityksen ammattilaisten kanssa antoivat näkemyksiä prosessien nykytilasta ja kehittämistarpeista, ja asiakaskyselyt kohdeorganisaation asiakkaille tuottivat tietoa loppukäyttäjien kokemuksista. Aineiston analyysin pohjalta luotiin työpajan avulla tiekartta prosessin kehittämiselle. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat tarpeet yksinkertaistaa hakuprosessia ja selkeyttää luottoehdot, jotta asiakaskokemus olisi miellyttävä ja lain vaatimukset täyttyisivät.Lisäksi riskienhallinnan merkitys korostui, ja luotonantajien vastuullisuuden tarve nähtiin entistä tärkeämpänä.
Johtopäätöksissä korostetaan, että erämaksuluoton myöntäminen verkkokaupassa vaatii tasapainoa asiakaslähtöisyyden ja lainsäädännön välillä. Sujuva ja turvallinen luotonhakuprosessi tukee sekä kuluttajien että luotonantajien luottamusta ja kestävyyttä markkinoilla. Tiekartta tarjoaa konkreettisen mallin, jota kohdeorganisaatio voi hyödyntää parantaakseen prosessejaan ja vastatakseen sekä asiakkaiden odotuksiin että lainsäädännön vaatimuksiin. Nykyisellään verkkokaupoissa tapahtuva luotonhakuprosessi on joko helppo ja nopea tai sitten laillinen ja vastuullinen, mutta tulevaisuuteen tähtäävän tiekartan avulla sen halutaan olevan sitä kaikkea yhtä aikaa.