Toimintasuunnitelma tapahtumateollisuuden yritykselle
Kinnunen, Ella (2024)
Kinnunen, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimintasuunnitelma tapahtuma-alalla toimivalle toimeksiantajalle, mutta myös kaikille aiheesta kiinnostuneille. Toimintasuunnitelmaa laatiessa ja toimeksiantajan toimintaa tutkiessa keskityttiin eniten toimeksiantajan kilpailukykyyn alalla yrityksenä ja työnantajana. Työn aihe muovautui nykyiseen muotoonsa toimeksiantajan tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn toiminnallisen osuuden aineistoina käytettiin yksilöhaastattelua ja jatkuvaa haastattelua sekä yritykseltä saatuja dokumentteja. Työn teoriaosuudessa kerrotaan tarkemmin liiketoimintasuunnitelmasta sekä yritysanalyyseista. Teoriaosuuden lähdeaineistoina käytettiin erilaisia, kriittisesti arvioituja kirjallisia ja digitaalisia lähteitä.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, joka tehtiin yritysanalyysien perusteella. Tilinpäätösanalyysin perusteella todettiin yrityksen olevan kannattava ja kasvava yritys. Kilpailija- ja SWOT-analyysissa selvitettiin toimeksiantajan vahvuudeksi ydinosaaminen ja tehokas työyhteisö. Heikkoutena ja kehittämisen kohteena nähtiin verkkosivut ja markkinointi. Yritysanalyysien tulosten perusteella tuotettiin kehittämissuunnitelma, josta löytyy muutama konkreettinen kehitysidea tulevaisuudelle. Jatkotutkimusideana on tuottaa toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn toiminnallisen osuuden aineistoina käytettiin yksilöhaastattelua ja jatkuvaa haastattelua sekä yritykseltä saatuja dokumentteja. Työn teoriaosuudessa kerrotaan tarkemmin liiketoimintasuunnitelmasta sekä yritysanalyyseista. Teoriaosuuden lähdeaineistoina käytettiin erilaisia, kriittisesti arvioituja kirjallisia ja digitaalisia lähteitä.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, joka tehtiin yritysanalyysien perusteella. Tilinpäätösanalyysin perusteella todettiin yrityksen olevan kannattava ja kasvava yritys. Kilpailija- ja SWOT-analyysissa selvitettiin toimeksiantajan vahvuudeksi ydinosaaminen ja tehokas työyhteisö. Heikkoutena ja kehittämisen kohteena nähtiin verkkosivut ja markkinointi. Yritysanalyysien tulosten perusteella tuotettiin kehittämissuunnitelma, josta löytyy muutama konkreettinen kehitysidea tulevaisuudelle. Jatkotutkimusideana on tuottaa toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma.