Simulaatiovideoiden tuottaminen traumainformoidun työotteen koulutukseen
Jordanova-Aho, Maija; Hyytinen, Orvokki; Vainikka, Alma (2024)
Jordanova-Aho, Maija
Hyytinen, Orvokki
Vainikka, Alma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131649
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli käsikirjoittaa ja tuottaa sosiaali- ja terveysalan vuorovaikutuksellisia haasteellisia tilanteita simuloivia videoita. Videot tulivat Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön sekä sosiaalista vuorovaikutusta käsitteleville kursseille että traumainformoitua työotetta käsittelevään koulutushankkeeseen. Videot kuvaavat kolmea erilaista tilannetta, joissa esiintyy eri sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilaisia sekä asiakkaita. Henkilöiden käytöksen ja vuorovaikutuksen kautta tuodaan esille mahdollisia trauman vaikutuksia ihmisten toiminnan taustalla sekä sitä, miten vaikutukset voivat ilmentyä työelämässä. Videoiden pedagogisena tarkoituksena on toimia keskustelujen herättäjänä opinnoissa, joissa käsitellään sosiaalista vuorovaikutusta tai traumainformoitua työotetta.
Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä on traumainformoitu työote, johon paneuduimme ennen videoiden käsikirjoittamista. Laadimme videoiden käsikirjoitukset teoriaan tutustumisen, tekijöiden oman työelämän kokemuksen, alan informanttien sekä työelämäkumppanin toiveiden pohjalta. Videot lavastettiin, näyteltiin, kuvattiin ja editoitiin työryhmän toimesta. Lopulta ne lähetettiin työelämäkumppanin arvioitavaksi ja viimeisteltiin saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme kestoltaan 3–5 minuuttia pitkää koulutuksiin sopivaa videota. Videot sisältävät työelämäkumppanin vaatimukset eri terveydenhuollon ympäristöistä sekä moniammatillisuudesta. Opinnäytetyöprojektina tuotettuja videoita voidaan hyödyntää laajasti Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opintojen eri toteutuksilla.
Opinnäytetyömme teoreettisena viitekehyksenä on traumainformoitu työote, johon paneuduimme ennen videoiden käsikirjoittamista. Laadimme videoiden käsikirjoitukset teoriaan tutustumisen, tekijöiden oman työelämän kokemuksen, alan informanttien sekä työelämäkumppanin toiveiden pohjalta. Videot lavastettiin, näyteltiin, kuvattiin ja editoitiin työryhmän toimesta. Lopulta ne lähetettiin työelämäkumppanin arvioitavaksi ja viimeisteltiin saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme kestoltaan 3–5 minuuttia pitkää koulutuksiin sopivaa videota. Videot sisältävät työelämäkumppanin vaatimukset eri terveydenhuollon ympäristöistä sekä moniammatillisuudesta. Opinnäytetyöprojektina tuotettuja videoita voidaan hyödyntää laajasti Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opintojen eri toteutuksilla.