Väkivaltaiseen käytökseen varautuminen -Portfolio
Pohjonen, Tommi (2024)
Pohjonen, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231810
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin digitaalisena portfoliona sekä portfolion sisältöä ja luomista kuvaavana raportointiosuutena. Portfoliossa esiteltiin opintojen osana toteutettuja turvallisuudenparantamisprojekteja yhteistyötahoille, sekä harjoittelujakson keskeistä sisältöä teemaan liittyen. Portfolion teemana oli väkivaltaiseen käytökseen varautuminen, jota tarkasteltiin eri viitekehysten sekä eri ajallisten ulottuvuuksien kautta. Työn päätavoitteena oli koostaa kunkin projektin keskeisistä havainnoista koulutuspaketti viitekehyksen mukaisille toimijoille väkivaltaiseen käytökseen varautumisen ja varautumisen nykytilan tarkastelun tueksi. Alatavoitteena oli henkilökohtaisen osaamisen esittely sekä syventäminen. Ensisijainen kohderyhmä olivat alkuperäiset yhteistyötahot, Apollo Alive Club -Turku, Laurea-ammattikorkeakoulu ja Poliisi, mutta he eivät toimineet opinnäytetyön toimeksiantajina, vaan yhteistyö koski aiemmin toteutettuja projekteja. Muita kohderyhmiä olivat näiden viitekehysten mukaiset muut operoijat ja turvallisuudenparantamishankkeista kiinnostuneet.
Portfoliossa kuvattiin näiden eri projektien sisältöä pääpiirteissään, keskityttiin kunkin yksittäisen projektin kohdalla tunnistettuun kehittämiskysymykseen, sen mukaiseen lähestymistapaan ja käytiin läpi saatuja vastauksia sekä tuloksia. Portfoliossa kaikkea tätä aineistoa verrattiin toisiinsa ja tietoperustaan korostaen keskeisiä havaintoja. Eri projektit toteutettiin ryhmätöinä erilaisin lähestymistavoin kunkin kohteen erityispiirteet ja asiakaslähtöisyys huomioiden. Projekteissa eniten käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut, dokumenttianalyysi ja havainnointi. Portfolion kokoamisen hyödynnetty aineisto koostui pääasiassa toteutettujen projektien loppuraporteista ja alan luotettavista teoreettisista julkaisuista ja oli täten pelkkää dokumenttianalyysia.
Portfolion lopussa eri projektien keskeiset havainnot yhdistettiin teorian avulla analyyttiseksi kokonaisuudeksi, uudeksi koulutuspaketiksi. Tämä osuus vetää yhteen portfolion eri kehittämistyöt. Kehitystyö loi kattavan kuvan väkivaltaisesta käytöksestä vuorovaikutustaitoja korostaen. Se toteutettiin visuaaliseksi itsenäisesti tai ryhmässä opiskeltavaksi ja harjoiteltavaksi kokonaisuudeksi. Portfolion ja siihen sisältyvän kehitystyön kohdalla korostettiin tilanteiden alun toimia ja niiden oikeanlaista toteutusta. Tilanteet, teot, syyt sekä taustatekijät ovat erilaisia keskenään ja suositeltavat toimintamallit vaihetelevia.
Portfoliossa kuvattiin näiden eri projektien sisältöä pääpiirteissään, keskityttiin kunkin yksittäisen projektin kohdalla tunnistettuun kehittämiskysymykseen, sen mukaiseen lähestymistapaan ja käytiin läpi saatuja vastauksia sekä tuloksia. Portfoliossa kaikkea tätä aineistoa verrattiin toisiinsa ja tietoperustaan korostaen keskeisiä havaintoja. Eri projektit toteutettiin ryhmätöinä erilaisin lähestymistavoin kunkin kohteen erityispiirteet ja asiakaslähtöisyys huomioiden. Projekteissa eniten käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut, dokumenttianalyysi ja havainnointi. Portfolion kokoamisen hyödynnetty aineisto koostui pääasiassa toteutettujen projektien loppuraporteista ja alan luotettavista teoreettisista julkaisuista ja oli täten pelkkää dokumenttianalyysia.
Portfolion lopussa eri projektien keskeiset havainnot yhdistettiin teorian avulla analyyttiseksi kokonaisuudeksi, uudeksi koulutuspaketiksi. Tämä osuus vetää yhteen portfolion eri kehittämistyöt. Kehitystyö loi kattavan kuvan väkivaltaisesta käytöksestä vuorovaikutustaitoja korostaen. Se toteutettiin visuaaliseksi itsenäisesti tai ryhmässä opiskeltavaksi ja harjoiteltavaksi kokonaisuudeksi. Portfolion ja siihen sisältyvän kehitystyön kohdalla korostettiin tilanteiden alun toimia ja niiden oikeanlaista toteutusta. Tilanteet, teot, syyt sekä taustatekijät ovat erilaisia keskenään ja suositeltavat toimintamallit vaihetelevia.