Markkinointisuunnitelma Yritys X:lle
Sihvonen, Iitu (2024)
Sihvonen, Iitu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231887
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee puutarhayrityksen markkinointia. Puutarha-ala on sesonkipainotteinen ja markkinointi usein vähäistä, joten yritys voi erottua kilpailussa strategisella markkinoinnilla. Tavoitteena oli tehostaa Yritys X:n markkinointia, parantaa suunnitelmallisuutta ja kohdistaa markkinointi oikeisiin kanaviin.
Opinnäytetyö koostuu teoriakatsauksesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriakatsauksessa käsitellään markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja suunnittelun lähtökohtia. Teorian pohjalta siirrytään toiminnalliseen osuuteen, jossa toteutettiin markkinointisuunnitelma yritykselle. Suunnitelman alkukartoitus sisälsi yrittäjien haastattelut ja yrityksen nykytilan analysoinnin SWOT- ja kilpailija-analyyseillä. Yrityksen tarpeiden mukaisesti tunnistettiin ostajapersoonat, valittiin markkinointiviestinnän keinot ja oikeat kanavat. Lisäksi perehdyttiin visuaalisuuden merkitykseen markkinoinnissa ja lopuksi esiteltiin markkinoinnin vuosikello.
Tuotos toimii käytännön oppaana yritykselle, jolle ei ole tehty aiempaa
markkinointisuunnitelmaa. Kehitysideat ovat realistisia ja helposti toteutettavia markkinointitoimenpiteitä, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Lisäksi suunnitelma tarjoaa uusia näkökulmia myös muille saman toimialan yrityksille.
Opinnäytetyö koostuu teoriakatsauksesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriakatsauksessa käsitellään markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja suunnittelun lähtökohtia. Teorian pohjalta siirrytään toiminnalliseen osuuteen, jossa toteutettiin markkinointisuunnitelma yritykselle. Suunnitelman alkukartoitus sisälsi yrittäjien haastattelut ja yrityksen nykytilan analysoinnin SWOT- ja kilpailija-analyyseillä. Yrityksen tarpeiden mukaisesti tunnistettiin ostajapersoonat, valittiin markkinointiviestinnän keinot ja oikeat kanavat. Lisäksi perehdyttiin visuaalisuuden merkitykseen markkinoinnissa ja lopuksi esiteltiin markkinoinnin vuosikello.
Tuotos toimii käytännön oppaana yritykselle, jolle ei ole tehty aiempaa
markkinointisuunnitelmaa. Kehitysideat ovat realistisia ja helposti toteutettavia markkinointitoimenpiteitä, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Lisäksi suunnitelma tarjoaa uusia näkökulmia myös muille saman toimialan yrityksille.