PERHEPERUSTAISEN KUNTOUTUKSEN KEHITTÄMISKESKUK-SEN RYHMÄTERAPIAN MERKITYS ASIAKKAILLE, HEIDÄN HUOLTAJILLEEN SEKÄ TYÖNTEKIJÖILLE
Turunen, Toivo (2015)
Turunen, Toivo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122171
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Sosneuro-ryhmäterapian toiminnan merkitys nuorille asiakkaille ja nuorten huoltajille. Sosneuro-ryhmäterapia on perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskuksen toimintaa, jota toteuttaa Honkalampi-säätiön Fondo. Perheperustaisen kuntoutuksen kehittämiskeskuksen tarkoituksena on kehittää sosiaali-, terveys- ja opetusalan toimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja tavoitteellisemmaksi. Opinnäytetyössä on selvitetty viiden vanhemman, kolmen nuoren ja kahden työntekijän kokemukset ja näkemykset ryhmäterapian merkityksestä nuoren toimintakykyyn.
Opinnäytetyössä erityisesti tarkastelun kohteena oli selvittää toiminnan konkreettinen merkitys nuoren toimintakyvylle. Selvitys toteutui laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelu menetelmällä.
Opinnäytetyössä selvisi, että ryhmäterapiatoiminnalla on ollut merkitystä nuorille asiak-kaille sekä heidän huoltajille. Nuoret ovat saaneet käytännön menetelmin keinoja sekä rohkeutta toimia omassa ympäristössään. Nuoret ovat myös saaneet opetella rauhassa muiden nuorien kanssa asioita, joissa on nähty olevan vielä haasteita. Huoltajille toi-minnan merkitys näkyy muun muassa siinä, ettei tarvitse enää olla niin huolissaan nuoren pärjäämisestä.
Opinnäytetyössä erityisesti tarkastelun kohteena oli selvittää toiminnan konkreettinen merkitys nuoren toimintakyvylle. Selvitys toteutui laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelu menetelmällä.
Opinnäytetyössä selvisi, että ryhmäterapiatoiminnalla on ollut merkitystä nuorille asiak-kaille sekä heidän huoltajille. Nuoret ovat saaneet käytännön menetelmin keinoja sekä rohkeutta toimia omassa ympäristössään. Nuoret ovat myös saaneet opetella rauhassa muiden nuorien kanssa asioita, joissa on nähty olevan vielä haasteita. Huoltajille toi-minnan merkitys näkyy muun muassa siinä, ettei tarvitse enää olla niin huolissaan nuoren pärjäämisestä.