Viinin tie valmistajalta Suomen markkinaan
Ahonen, Sanna (2024)
Ahonen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232018
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään viinin maahantuontiin liittyviä aiheita. Otettiin selvää Suomen alkoholilainsäädännöstä ja sen puitteissa huomioitavista viranomaisluvista ja säädöksistä, jotka mahdollistavat alkoholielinkeinoon kuuluvan alkoholin maahantuonnin harjoittamisen Suomessa. Tavoitteena oli selvittää, miten tuote päätyy viinitiloilta myyntiin Suomen markkinoille ja edelleen kuluttajalle. Tarkoituksena oli laajentaa omaa ammatillista osaamistani, joka edesauttaisi työskentelyä viinin maahantuonnin parissa tulevaisuudessa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin maahantuonnin parissa toimivia alan ammattilaisia ja laadittiin analyysi heidän kokemuksistaan. Saatua tietoa verrattiin käsiteltyyn teoriatietoon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa esitettiin maahantuontialan ammattilaisille kysymyksiä viinin maahantuonnista, markkinoinnista, jälleenmyynnistä ja Alkon toiminnasta. Puolistrukturoitu haastattelumuoto mahdollisti sen, että haastatteluun valituille asiantuntijoille oli mahdollista esittää tarkentavia ja syventäviä kysymyksiä viinin maahantuontiin liittyen. Asiantuntijoiden kokemuksen perustuen selvitettiin, miten tuotteet saadaan myyntiin Suomen markkinaan ja millä tavalla nähdään matala-alkoholisen viinin markkina, jos lakimuutos myydä maksimissaan kahdeksan alkoholitilavuusprosenttia sisältäviä, käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia päivittäistavarakaupoissa astuu voimaan.
Tutkimustuloksista voitiin todeta, että viinin saattaminen myyntiin Suomen markkinaan ei ole aivan yksinkertaista, mutta Suomen alkoholilainsäädäntö ja Alkon monopoliasema antavat toiminnalle raamit, mikä tekee maahantuonnin harjoittamisesta selkeää, kun säännöt ovat elinkeinonharjoittajien tiedossa. Suomen alkoholilainsäädännön ja Alkon järjestelmän sallimissa rajoissa tehdään viinin markkinoinnin ja myynninedistämisen suhteen kaikki, mitä voidaan tehdä. Uuden tuotteen tie Alkon myymälän hyllyyn voi kestää jopa kaksi vuotta. Sen sijaan anniskelumyyntiin tuotu viini voi olla tarjolla kuluttajille huomattavasti nopeammin, mutta myynnin volyymit ovat silloin yleensä pienempiä. Matala-alkoholisten viinien markkina nähdään uutena mahdollisuutena, jota varten tuotekehitystä on tehty jo pitkään ja tehdään edelleen. Matala-alkoholisten viinien tuotantoa koskeva lainsäädäntö ei ole maiden välillä yhteneväinen ja tasapuolinen, joka asettaa kilpailutilanteen epätasa-arvoiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksessa esitettiin maahantuontialan ammattilaisille kysymyksiä viinin maahantuonnista, markkinoinnista, jälleenmyynnistä ja Alkon toiminnasta. Puolistrukturoitu haastattelumuoto mahdollisti sen, että haastatteluun valituille asiantuntijoille oli mahdollista esittää tarkentavia ja syventäviä kysymyksiä viinin maahantuontiin liittyen. Asiantuntijoiden kokemuksen perustuen selvitettiin, miten tuotteet saadaan myyntiin Suomen markkinaan ja millä tavalla nähdään matala-alkoholisen viinin markkina, jos lakimuutos myydä maksimissaan kahdeksan alkoholitilavuusprosenttia sisältäviä, käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia päivittäistavarakaupoissa astuu voimaan.
Tutkimustuloksista voitiin todeta, että viinin saattaminen myyntiin Suomen markkinaan ei ole aivan yksinkertaista, mutta Suomen alkoholilainsäädäntö ja Alkon monopoliasema antavat toiminnalle raamit, mikä tekee maahantuonnin harjoittamisesta selkeää, kun säännöt ovat elinkeinonharjoittajien tiedossa. Suomen alkoholilainsäädännön ja Alkon järjestelmän sallimissa rajoissa tehdään viinin markkinoinnin ja myynninedistämisen suhteen kaikki, mitä voidaan tehdä. Uuden tuotteen tie Alkon myymälän hyllyyn voi kestää jopa kaksi vuotta. Sen sijaan anniskelumyyntiin tuotu viini voi olla tarjolla kuluttajille huomattavasti nopeammin, mutta myynnin volyymit ovat silloin yleensä pienempiä. Matala-alkoholisten viinien markkina nähdään uutena mahdollisuutena, jota varten tuotekehitystä on tehty jo pitkään ja tehdään edelleen. Matala-alkoholisten viinien tuotantoa koskeva lainsäädäntö ei ole maiden välillä yhteneväinen ja tasapuolinen, joka asettaa kilpailutilanteen epätasa-arvoiseksi.