Kehitysvammaisten arjen muutosten tukeminen : opas kehitysvammaisille
Ahonen, Siiri; Helminen, Nelli; Holsti, Taru (2024)
Ahonen, Siiri
Helminen, Nelli
Holsti, Taru
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131689
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen vammaispalveluiden kanssa. Yksikkö jolle opinnäytetyö tehtiin oli Arjen tukikeskus Paajalanrinne. Paajalanrinne muuttui syksyllä 2024 Juhonkodiksi, joka on ympärivuorokautinen palveluasumisen yksikkö Imatralla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea kehitysvammaisia asiakkaita arjen muutoksissa. Tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajan toiveesta kehitysvammaisille asiakkaille opas, joka auttaisi heitä muutoksiin sopeutumisessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperustana käytimme laajasti kehitysvammaisiin ja kehitysvammaisten palveluihin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, tutkimuksia, lainsäädäntöä ja kandidaatin tutkielmia. Teetimme keväällä 2024 Paajalanrinteen työntekijöille anonyymin kyselyn, jota hyödynsimme opinnäytetyön sekä oppaan tekemisessä.
Tukea arjen muutoksiin – opas kehitysvammaisille toteutettiin kyselyn vastauksien ja tutkimustiedon pohjalta. Opas suunniteltiin selkokieliseksi ja yksinkertaiseksi asiakasryhmä huomioon ottaen. Palautettuamme oppaan Juhonkodille saimme siitä palautetta, jonka pohjalta viimeistelimme oppaan lopulliseen muotoonsa. Juhonkodin henkilökunta piti oppaan pituudesta ja sisällöistä, sekä koki sen tarpeeksi selkeäksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperustana käytimme laajasti kehitysvammaisiin ja kehitysvammaisten palveluihin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, tutkimuksia, lainsäädäntöä ja kandidaatin tutkielmia. Teetimme keväällä 2024 Paajalanrinteen työntekijöille anonyymin kyselyn, jota hyödynsimme opinnäytetyön sekä oppaan tekemisessä.
Tukea arjen muutoksiin – opas kehitysvammaisille toteutettiin kyselyn vastauksien ja tutkimustiedon pohjalta. Opas suunniteltiin selkokieliseksi ja yksinkertaiseksi asiakasryhmä huomioon ottaen. Palautettuamme oppaan Juhonkodille saimme siitä palautetta, jonka pohjalta viimeistelimme oppaan lopulliseen muotoonsa. Juhonkodin henkilökunta piti oppaan pituudesta ja sisällöistä, sekä koki sen tarpeeksi selkeäksi.