RAI-arviointivälineistö sosiaali- ja terveysalan johtamisen tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus
Tuunanen, Sara (2024)
Tuunanen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231882
Tiivistelmä
Suomalaisen väestön ikärakenteessa tapahtuvat muutokset haastavat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden riittävien ja yhdenmukaisten palveluiden järjestämisen. Palveluiden ja resurssien mahdollisimman tehokkaaksi hyödyntämiseksi tarvitaan tietojohtamista. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojohtamisessa voidaan hyödyntää RAI-arviointijärjestelmää, jota laki edellyttää jo käyttämään iäkkään henkilön palvelun tarpeen arvioinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa selvitettiin, millaista tietoa RAI-arviointijärjestelmästä saadaan sosiaali- ja terveysalan johtamisen tueksi. Tavoitteena oli edistää RAI-järjestelmästä saatavan tiedon käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui 16 tutkimusartikkelia ja 1 asiantuntija-artikkeli. Tutkimusaineiston sisällönanalyysin tulosten perusteella RAI-arviointijärjestelmästä saadaan sosiaali- ja terveysalan johtamisen tueksi palvelun tarvetta kuvaavaa tietoa, ennakoivaa tietoa, terveydentilaa kuvaavaa tietoa, toimintaa ja tavoitteita tukevaa tietoa sekä hoidon laatua kuvaavaa tietoa. Tiedon avulla voidaan järjestää oikeat palvelut oikeaan aikaan, tukea toimintaa eri tilanteissa, ennakoida tulevaisuuden palvelun tarpeita sekä kuvata hoidon laatua toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää yleisellä tasolla sosiaali- ja terveysalan johtamisessa RAI-arviointitjärjestelmästä saatavan tiedon avulla, joka vastaa opinnäytetyölle asetettua tarvetta ja tavoitetta.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa selvitettiin, millaista tietoa RAI-arviointijärjestelmästä saadaan sosiaali- ja terveysalan johtamisen tueksi. Tavoitteena oli edistää RAI-järjestelmästä saatavan tiedon käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui 16 tutkimusartikkelia ja 1 asiantuntija-artikkeli. Tutkimusaineiston sisällönanalyysin tulosten perusteella RAI-arviointijärjestelmästä saadaan sosiaali- ja terveysalan johtamisen tueksi palvelun tarvetta kuvaavaa tietoa, ennakoivaa tietoa, terveydentilaa kuvaavaa tietoa, toimintaa ja tavoitteita tukevaa tietoa sekä hoidon laatua kuvaavaa tietoa. Tiedon avulla voidaan järjestää oikeat palvelut oikeaan aikaan, tukea toimintaa eri tilanteissa, ennakoida tulevaisuuden palvelun tarpeita sekä kuvata hoidon laatua toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää yleisellä tasolla sosiaali- ja terveysalan johtamisessa RAI-arviointitjärjestelmästä saatavan tiedon avulla, joka vastaa opinnäytetyölle asetettua tarvetta ja tavoitetta.