Eettinen hahmosuunnittelu mobiilipelin 2D-hahmokuvituksessa : case: Playsome Oy, Friends & Dragons
Mäntymäki, Paula (2024)
Mäntymäki, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232071
Tiivistelmä
Aloitin opinnäytetyöni jatkumona työharjoittelulleni. Toimeksiantona oli tuottaa kolme uutta hahmoa Playsome oy:n Friends & Dragons -mobiilipeliin kesän 2022 aikana. Toimeksiantona sain lyhyen kuvauksen hahmosta, nimen ja tietyt peliin liittyvät aspektit, joita hahmokuvituksen tulisi visuaalisesti edustaa.
Tutkimuskysymykseni käsittelee hahmosuunnittelua eettisestä näkökulmasta ja pohtii, miten eettistä hahmosuunnittelua on mahdollista toteuttaa hahmosuunnittelussa. Opinnäytetyö käsittelee ensin toimeksiantajaa ja toimeksiantoa, jonka jälkeen avataan hahmosuunnittelun perusteita ja prosesseja. Tutkimusosassa käydään läpi myös pelialan eettistä puolta eli sen keskeisiä teemoja, kuten kulttuurista omimista, vähemmistöjen huomiointia ja eettistä vastuuta. Lisäksi käydään läpi yleistä kritiikkiä ja keskustelua näihin teemoihin liittyen.
Teososani käy läpi kolmen hahmon suunnittelua ja työstöprosessia, sekä esittelee lopputulokset. Kunkin hahmon kohdalla esitellään lähtökohdat, sekä niiden inspiraationa toimivat ajatukset ja mielikuvat. Lisäksi esitellään prosessin aikana tapahtuneet muutokset ja saatu palaute, jonka pohjalta hahmokuvitusta on edistetty. Lopuksi avaan omia käsityksiäni onnistumisista ja haasteista, sekä kerron yrityksen puolelta opinnäytetyöni teososaa ohjaavan Jani Reinikaisen käsityksiä tässä opinnäytetyössä luoduista hahmoista.
Lopuksi käsittelen yhteenvetona opinnäytetyön teososan tuloksia suhteessa lähdepohjaan, sekä käyn läpi teososani onnistumiset ja haasteet, sekä arvioin lopputuloksia. Kerron myös lopuksi yhteenvedon siitä, mitä on onnistunut ja eettinen hahmosuunnittelu pelialalla.
Tutkimuskysymykseni käsittelee hahmosuunnittelua eettisestä näkökulmasta ja pohtii, miten eettistä hahmosuunnittelua on mahdollista toteuttaa hahmosuunnittelussa. Opinnäytetyö käsittelee ensin toimeksiantajaa ja toimeksiantoa, jonka jälkeen avataan hahmosuunnittelun perusteita ja prosesseja. Tutkimusosassa käydään läpi myös pelialan eettistä puolta eli sen keskeisiä teemoja, kuten kulttuurista omimista, vähemmistöjen huomiointia ja eettistä vastuuta. Lisäksi käydään läpi yleistä kritiikkiä ja keskustelua näihin teemoihin liittyen.
Teososani käy läpi kolmen hahmon suunnittelua ja työstöprosessia, sekä esittelee lopputulokset. Kunkin hahmon kohdalla esitellään lähtökohdat, sekä niiden inspiraationa toimivat ajatukset ja mielikuvat. Lisäksi esitellään prosessin aikana tapahtuneet muutokset ja saatu palaute, jonka pohjalta hahmokuvitusta on edistetty. Lopuksi avaan omia käsityksiäni onnistumisista ja haasteista, sekä kerron yrityksen puolelta opinnäytetyöni teososaa ohjaavan Jani Reinikaisen käsityksiä tässä opinnäytetyössä luoduista hahmoista.
Lopuksi käsittelen yhteenvetona opinnäytetyön teososan tuloksia suhteessa lähdepohjaan, sekä käyn läpi teososani onnistumiset ja haasteet, sekä arvioin lopputuloksia. Kerron myös lopuksi yhteenvedon siitä, mitä on onnistunut ja eettinen hahmosuunnittelu pelialalla.