Sosionomi varhaiskasvatuksen ammattilaisena
Faig, Sara (2024)
Faig, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231930
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pyrkimyksenä oli selvittää, miten sosionomit ovat sijoittuneet varhaiskasvatuksen kentälle ja mitä sosionomin työ sisältää käytännössä, erityisesti Helsingin kaupungin kahden varhaiskasvatusalueen kunnallisissa päiväkodeissa. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyönä, jossa hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Helsingin kaupungin kahden alueen varhaiskasvatuksen sosionomit ja johtajat saivat kyselyn, johon vastattiin anonyymisti. Aineisto analysoitiin abduktiivisella eli teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala oli myöntänyt tutkimusluvan kyselyn toteutukselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudella oli tarkoitus avata varhaiskasvatusta Suomessa, varhaiskasvatuksen sosionomin kuvausta laissa ja Helsingin kaupungin tehtävänkuvassa, sosionomin varhaiskasvatuksen opintojen sisältöä, sosiaalipedagogiikan käsitystä varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen sosionomin eroa varhaiskasvatuksen opettajaan ja lastenhoitajaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosionomien arki muodostuu suurimmaksi osin kasvatus- ja hoitotyöstä, jonka lisäksi erityisosaamiseksi nousee sosiaalipedagogiikan ja palveluverkoston vahva tuntemus. Tulosten perusteella sosionomin rooli varhaiskasvatuksessa on edelleen kehittymisvaiheessa ja siihen toivotaan selkeytystä.
Tutkimustuloksia on mahdollista käyttää niin Helsingin kaupungin kuin muidenkin kuntien varhaiskasvatustyön suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen. Tämä opinnäytetyö voi hyödyttää alan sosionomeja, jotka eivät löydä omaa paikkaansa alalla tai kokevat haasteelliseksi rajata omat työtehtävät. Opinnäytetyötä on mahdollista käyttää pohjana toiminnan laadun kehittämiseen ja uuden luomiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudella oli tarkoitus avata varhaiskasvatusta Suomessa, varhaiskasvatuksen sosionomin kuvausta laissa ja Helsingin kaupungin tehtävänkuvassa, sosionomin varhaiskasvatuksen opintojen sisältöä, sosiaalipedagogiikan käsitystä varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen sosionomin eroa varhaiskasvatuksen opettajaan ja lastenhoitajaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosionomien arki muodostuu suurimmaksi osin kasvatus- ja hoitotyöstä, jonka lisäksi erityisosaamiseksi nousee sosiaalipedagogiikan ja palveluverkoston vahva tuntemus. Tulosten perusteella sosionomin rooli varhaiskasvatuksessa on edelleen kehittymisvaiheessa ja siihen toivotaan selkeytystä.
Tutkimustuloksia on mahdollista käyttää niin Helsingin kaupungin kuin muidenkin kuntien varhaiskasvatustyön suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen. Tämä opinnäytetyö voi hyödyttää alan sosionomeja, jotka eivät löydä omaa paikkaansa alalla tai kokevat haasteelliseksi rajata omat työtehtävät. Opinnäytetyötä on mahdollista käyttää pohjana toiminnan laadun kehittämiseen ja uuden luomiseen tulevaisuudessa.