Valmentava johtaminen osana ihmisten johtamista fysioterapian esihenkilöillä
Rinnet, Paula (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332175
Tiivistelmä
Terveydenhuollon muuttuvat vaatimukset ja jatkuvat edistysaskeleet käytännöissä ja teknologiassa edellyttävät vastaavaa muutosta ja kehitystä myös fysioterapian ammatissa. Johtajuutta on tutkittu laajasti lääketieteessä ja hoitotyössä, mutta fysioterapiassa tutkimus on rajallista. Valmennus on tärkeä johtajuuden kehittämisen strategia ja arvokas investointi terveydenhuolto-organisaatioiden pitkäaikaiseen menestykseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa yksityisen organisaation esihenkilökoulutukseen kehittämään johtamisosaamista. Tarkoituksena on selvittää valmentavaa johtamista ja valmentavan johtamisen parhaita menetelmiä ja toimintamalleja sparraamiseen ja coachingiin johtamisosaamisen kehittämisessä. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa materiaali osaksi valmentavan johtamisen koulutuskokonaisuutta. Opinnäyteyön yhteistyökumppanina toimii yksityinen sosiaali- ja terveysalan yritys ja sen yksi liiketoiminta-ala, jossa esihenkilöt ovat peruskoulutukseltaan terapeutteja. Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusasetelma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tässä opinnäytetyössä kirjallisuuskatsauksen tulokset analysoidaan induktiivisella, eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa valmentavassa johtamisessa korostuvat henkilökohtaisen ja ammatillisen kehityksen tukeminen, suorituskyvyn parantaminen ja yksilöllinen huomiointi. Tärkeimpiä ominaisuuksia ovat empatia, kyky asettua toisen asemaan, uteliaisuus ja arvostus. Valmentava johtajuus sisältää aktiivista tukea, auttamista ja ohjausta. Coachingissa korostuvat vuorovaikutustaidot ja työkalut, kuten dialogi, aktiivinen kuuntelu ja tavoitteiden asettelu. Valmennuksen tulisi olla jatkuva prosessi, joka vaikuttaa positiivisesti työntekijöiden työtehoon. Johtajuusvalmennus tulisi integroida HR:n strategisiin osiin, ja organisaation tulisi tunnistaa vallitseva kulttuuri. The changing demands of healthcare and continuous advancements in practices and technology require corresponding changes and development in the physiotherapy profession. Leadership has been extensively studied in medicine and nursing, but research in physiotherapy is limited. Coaching is an important leadership development strategy and a valuable investment for the long-term success of healthcare organizations.
The aim of the thesis is to provide information for a private organization's supervisor training to develop leadership skills. The purpose is to explore coaching leadership and the best methods and practices for coaching and sparring in leadership skill development. Additionally, the thesis aims to produce material as part of a coaching leadership training package. The thesis is conducted in collaboration with a private social and healthcare company and one of its business areas, where supervisors are primarily trained as therapists. The thesis is carried out as qualitative research, with a descriptive literature review as the research design. In this thesis, the results of the literature review are analyzed using inductive, or data-driven, content analysis. The main results are that In coaching leadership, the emphasis is on supporting personal and professional development, enhancing performance, and individual attention.
Key qualities include empathy, the ability to put oneself in another's position, curiosity, and appreciation. Coaching leadership involves active support, assistance, and guidance. In coaching, communication skills and tools such as dialogue, active listening, and goal setting are highlighted. Coaching should be a continuous process that positively impacts employee performance. Leadership coaching should be integrated into HR's strategic components, and the organization should recognize the prevailing culture.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa yksityisen organisaation esihenkilökoulutukseen kehittämään johtamisosaamista. Tarkoituksena on selvittää valmentavaa johtamista ja valmentavan johtamisen parhaita menetelmiä ja toimintamalleja sparraamiseen ja coachingiin johtamisosaamisen kehittämisessä. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa materiaali osaksi valmentavan johtamisen koulutuskokonaisuutta. Opinnäyteyön yhteistyökumppanina toimii yksityinen sosiaali- ja terveysalan yritys ja sen yksi liiketoiminta-ala, jossa esihenkilöt ovat peruskoulutukseltaan terapeutteja. Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusasetelma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tässä opinnäytetyössä kirjallisuuskatsauksen tulokset analysoidaan induktiivisella, eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa valmentavassa johtamisessa korostuvat henkilökohtaisen ja ammatillisen kehityksen tukeminen, suorituskyvyn parantaminen ja yksilöllinen huomiointi. Tärkeimpiä ominaisuuksia ovat empatia, kyky asettua toisen asemaan, uteliaisuus ja arvostus. Valmentava johtajuus sisältää aktiivista tukea, auttamista ja ohjausta. Coachingissa korostuvat vuorovaikutustaidot ja työkalut, kuten dialogi, aktiivinen kuuntelu ja tavoitteiden asettelu. Valmennuksen tulisi olla jatkuva prosessi, joka vaikuttaa positiivisesti työntekijöiden työtehoon. Johtajuusvalmennus tulisi integroida HR:n strategisiin osiin, ja organisaation tulisi tunnistaa vallitseva kulttuuri.
The aim of the thesis is to provide information for a private organization's supervisor training to develop leadership skills. The purpose is to explore coaching leadership and the best methods and practices for coaching and sparring in leadership skill development. Additionally, the thesis aims to produce material as part of a coaching leadership training package. The thesis is conducted in collaboration with a private social and healthcare company and one of its business areas, where supervisors are primarily trained as therapists. The thesis is carried out as qualitative research, with a descriptive literature review as the research design. In this thesis, the results of the literature review are analyzed using inductive, or data-driven, content analysis. The main results are that In coaching leadership, the emphasis is on supporting personal and professional development, enhancing performance, and individual attention.
Key qualities include empathy, the ability to put oneself in another's position, curiosity, and appreciation. Coaching leadership involves active support, assistance, and guidance. In coaching, communication skills and tools such as dialogue, active listening, and goal setting are highlighted. Coaching should be a continuous process that positively impacts employee performance. Leadership coaching should be integrated into HR's strategic components, and the organization should recognize the prevailing culture.