Varhaiskasvatuksen sosionomi esiopetuksessa
Riihimäki, Janna (2024)
Riihimäki, Janna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231979
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen sosionomi
(AMK)
Janna Riihimäki
Varhaiskasvatuksen sosionomi esiopetuksessa
Vuosi 2024 Sivumäärä 33
Opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa esiopetuksessa. Toimintaympäristönä toimii esiopetusyksikkö, jossa on kolme esiopetusryhmää. Varhaiskasvatuksen sosionomi ei ole kiinnitettynä ryhmään vaan toimii jokaisessa ryhmässä tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön idea ja toimeksianto nousi päiväkodin johtajalta, jonka alaisuudessa esiopetusyksikkö on. Tavoitteena oli kartoittaa ja tarkoituksena kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin tarpeellisuutta esiopetusyksikössä päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön reflektion avulla.
Opinnäytetyö toteutui päiväkirjan muodossa. 8 viikon ajan työpäivien päätteeksi kirjattiin päivästä merkintä. Jokaisen viikon päätteeksi tehtiin viikon yhteenveto. Yhteenvedossa käsiteltiin viikolle valittua teemaa. Päivämerkintöjen päätteeksi kirjoitettiin kaiken kokoava pohdinta.
Tietoperustassa avattiin esiopetusta ja varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa. Esiopetus pohjautuu esiopetussuunnitelmaa, jota jokainen kunta toteuttaa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö valikoitui, koska sen avulla on mahdollista havainnollistaa päiväkirjamerkintöjen avulla, mitä työpäivä esiopetuksessa varhaiskasvatuksen sosionomilla voi sisältää. Päivien sisällössä on vaihtelevuutta ja samankaltaisuutta.
Päiväkirjamerkintöjen pohjalta voidaan todeta, että jokainen päivä on työntekoa täynnä. Suurin osa työstä on lapsiryhmissä tapahtuvaa, mutta osa on selvästi varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta nousevaa. Päiväkirja tuki varhaiskasvatuksen sosionomina toimimisen havainnollistamista ja selkeyttämisessä.
Asiasanat: varhaiskasvatuksen sosionomi, esiopetus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva
Varhaiskasvatuksen sosionomi
(AMK)
Janna Riihimäki
Varhaiskasvatuksen sosionomi esiopetuksessa
Vuosi 2024 Sivumäärä 33
Opinnäytetyön tarkoituksena on havainnollistaa varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa esiopetuksessa. Toimintaympäristönä toimii esiopetusyksikkö, jossa on kolme esiopetusryhmää. Varhaiskasvatuksen sosionomi ei ole kiinnitettynä ryhmään vaan toimii jokaisessa ryhmässä tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön idea ja toimeksianto nousi päiväkodin johtajalta, jonka alaisuudessa esiopetusyksikkö on. Tavoitteena oli kartoittaa ja tarkoituksena kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin tarpeellisuutta esiopetusyksikössä päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön reflektion avulla.
Opinnäytetyö toteutui päiväkirjan muodossa. 8 viikon ajan työpäivien päätteeksi kirjattiin päivästä merkintä. Jokaisen viikon päätteeksi tehtiin viikon yhteenveto. Yhteenvedossa käsiteltiin viikolle valittua teemaa. Päivämerkintöjen päätteeksi kirjoitettiin kaiken kokoava pohdinta.
Tietoperustassa avattiin esiopetusta ja varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa. Esiopetus pohjautuu esiopetussuunnitelmaa, jota jokainen kunta toteuttaa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö valikoitui, koska sen avulla on mahdollista havainnollistaa päiväkirjamerkintöjen avulla, mitä työpäivä esiopetuksessa varhaiskasvatuksen sosionomilla voi sisältää. Päivien sisällössä on vaihtelevuutta ja samankaltaisuutta.
Päiväkirjamerkintöjen pohjalta voidaan todeta, että jokainen päivä on työntekoa täynnä. Suurin osa työstä on lapsiryhmissä tapahtuvaa, mutta osa on selvästi varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvasta nousevaa. Päiväkirja tuki varhaiskasvatuksen sosionomina toimimisen havainnollistamista ja selkeyttämisessä.
Asiasanat: varhaiskasvatuksen sosionomi, esiopetus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva