Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus personal trainer -yrittäjälle
Sirkka, Helmi (2024)
Sirkka, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232039
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa käyttäjäystävälliset ja visuaalisesti johdonmukaiset verkkosivut hiljattain toimintansa aloittaneelle personal trainer -yrittäjälle. Verkkosivujen tarkoituksena on toimia yrittäjän digitaalisena käyntikorttina, kasvattaa näkyvyyttä, tukea brändin rakentamista sekä tehostaa asiakashankintaa. Samalla niiden tavoitteena on tarjota potentiaalisille asiakkaille helppokäyttöinen ja informatiivinen palvelualusta.
Teoreettisen osuuden tavoitteena oli antaa yleiskuva siitä, mikä merkitys verkkosivuilla on osana digitaalista markkinointia. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin verkkosivujen roolia asiakkaan ostopolun tukemisessa sekä niiden visuaalista ja teknistä suunnittelua. Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivut hyödyntäen benchmarking-menetelmää, jonka avulla pyrittiin löytämään parhaat käytännöt verkkosivusuunnitteluun. Vertailuanalyysissä keskityttiin erityisesti käytettävyyden, visuaalisen ilmeen ja käyttäjäkokemuksen kehittämiseen.
Verkkosivut toteutettiin WordPress-julkaisualustaa käyttäen, joka tarjoaa joustavan ja kustannustehokkaan alustan pienyrittäjän tarpeisiin. Sivuston suunnittelussa painotettiin navigoinnin selkeyttä, responsiivisuutta sekä toimintakehotteiden strategista sijoittelua. Toiminnallisena opinnäytetyönä syntyivät helppokäyttöiset ja visuaalisesti johdonmukaiset verkkosivut, jotka vastaavat toimeksiantajan liiketoiminnallisia tavoitteita.
Johtopäätöksenä todettiin, että hyvin suunnitellut verkkosivut lisäävät yrityksen näkyvyyttä ja luotettavuutta sekä parantavat asiakaskokemusta. Jotta verkkosivut pysyvät yrittäjän yhtenä tärkeimpänä markkinointikanavana myös jatkossa, on tärkeä analysoida sivuston käyttäjädataa säännöllisesti ja huolehtia verkkosivujen jatkuvasta optimoinnista.
Teoreettisen osuuden tavoitteena oli antaa yleiskuva siitä, mikä merkitys verkkosivuilla on osana digitaalista markkinointia. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin verkkosivujen roolia asiakkaan ostopolun tukemisessa sekä niiden visuaalista ja teknistä suunnittelua. Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivut hyödyntäen benchmarking-menetelmää, jonka avulla pyrittiin löytämään parhaat käytännöt verkkosivusuunnitteluun. Vertailuanalyysissä keskityttiin erityisesti käytettävyyden, visuaalisen ilmeen ja käyttäjäkokemuksen kehittämiseen.
Verkkosivut toteutettiin WordPress-julkaisualustaa käyttäen, joka tarjoaa joustavan ja kustannustehokkaan alustan pienyrittäjän tarpeisiin. Sivuston suunnittelussa painotettiin navigoinnin selkeyttä, responsiivisuutta sekä toimintakehotteiden strategista sijoittelua. Toiminnallisena opinnäytetyönä syntyivät helppokäyttöiset ja visuaalisesti johdonmukaiset verkkosivut, jotka vastaavat toimeksiantajan liiketoiminnallisia tavoitteita.
Johtopäätöksenä todettiin, että hyvin suunnitellut verkkosivut lisäävät yrityksen näkyvyyttä ja luotettavuutta sekä parantavat asiakaskokemusta. Jotta verkkosivut pysyvät yrittäjän yhtenä tärkeimpänä markkinointikanavana myös jatkossa, on tärkeä analysoida sivuston käyttäjädataa säännöllisesti ja huolehtia verkkosivujen jatkuvasta optimoinnista.