Ten Second Triage potilasluokittelu : tutkimusprotokolla koulutusmenetelmien vertailuun
Luoma, Hilppa; Niiranen, Siiri; Välimaa, Anssi (2024)
Luoma, Hilppa
Niiranen, Siiri
Välimaa, Anssi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332295
Tiivistelmä
Ten Second Triage (TST) on uusi, Isossa-Britanniassa syntynyt primaariluokittelumalli suuronnettomuus- ja monipotilastilanteita varten. TST:n nimi tulee koko primaariluokitteluun käytetyn ajan keskiarvosta yhtä potilasta kohden. TST-malli on rantautunut vastikään myös Suomeen, jossa sitä on alettu kouluttamaan ja testaamaan jo osalla hyvinvointialueista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella kuvaus protokollasta teoriatietoa ja asiantuntijahaastattelua hyödyntämällä, kerätä tietoa TST-mallista ja sen kouluttamisesta, sekä tuottaa lopuksi yksinkertaistettu tutkimusprotokolla eri koulutusmenetelmien vertailuun.
Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kokemuksia TST:n kouluttamisesta kerättiin asiantuntijahaastatteluilla ja tietoa työhön kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, sekä työelämän opetusmateriaaleista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaavio protokollasta, jonka mukaan on mahdollista toteuttaa koulutusmenetelmien vaikutusta opiskeltavan aiheen sisäistämiseen, sekä niiden vertailua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella kuvaus protokollasta teoriatietoa ja asiantuntijahaastattelua hyödyntämällä, kerätä tietoa TST-mallista ja sen kouluttamisesta, sekä tuottaa lopuksi yksinkertaistettu tutkimusprotokolla eri koulutusmenetelmien vertailuun.
Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kokemuksia TST:n kouluttamisesta kerättiin asiantuntijahaastatteluilla ja tietoa työhön kerättiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, sekä työelämän opetusmateriaaleista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaavio protokollasta, jonka mukaan on mahdollista toteuttaa koulutusmenetelmien vaikutusta opiskeltavan aiheen sisäistämiseen, sekä niiden vertailua.