Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alakouluikäisten ADHD-lasten lääkkeettömät hoitokeinot: posteri hoitotyön opiskelijoille

Matikainen, Iida (2024)

 
Avaa tiedosto
Matikainen_Iida.pdf (873.5Kt)
Lataukset: 


Matikainen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332332
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö eli ADHD on yleisin kehityksellinen neuropsykiatrinen oireyhtymä. ADHD:n pääoireita ovat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn haasteet sekä impulsiivisuus. Lapsella voi ilmetä myös haasteita toiminnanohjauksessa sekä tunteiden ja käyttäytymisen säätelyssä. Lasten tyypilliset oireet tulevat ilmi viimeistään kouluun siirtyessä. Neuropsykiatristen sairauksien hoito perustuu toimintakyvyn tukemiseen konkreettisia keinoja hyödyntäen. Yleisimmät lääkkeettömät hoitokeinot liittyvät tiedon lisäämiseen sekä lapsen toiminnan ja käytöksen ohjaamiseen. Lääkkeettömien hoitokeinojen avulla voidaan lievittää ADHD:n aiheuttamia oireita sekä pyrkiä opettamaan lapselle selviytymiskeinoja erilaisten tilanteiden varalle. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Karelia-ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietämystä ADHD- lasten lääkkeettömistä hoitokeinoista. Tehtävänä oli tuottaa selkeä ja informatiivinen posteri. Opinnäytetyötä voisi jatkokehittää tekemällä aiheesta havainnollistavan videon tai opaslehtisen. Lääkkeettömistä hoitokeinoista voisi tuottaa materiaalia myös ADHD-lapsien vanhemmille.
 
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common developmental neuropsychiatric disorder. The main symptoms of ADHD are challenges with concentration, activity regulation and impulse control. Children may also have challenges in executive functions and regulating their emotions and behaviour. Typical symptoms in children are usually detected at the latest when they enter school. The treatment of neuropsychiatric disorders is based on supporting functional capacity through practical methods. The most common non-pharmacological treatments are related to increasing knowledge and guiding the child's actions and behaviour. ADHD symptoms can be alleviated with non-pharmacological treatments and by teaching the child to cope with different situations. The aim of this practice-based thesis, commissioned by Karelia University of Applied Sciences, was to increase the knowledge of nursing students about non-pharmacological treatments for ADHD in children. The objective was to produce an explicit and informative poster. The thesis could be further developed by making an illustrative video or an information leaflet. In addition, material on non-pharmacological treatments could be produced for the parents of children with ADHD.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste