Pienten lasten ohjattu omahoito-ohjelma : menetelmän käyttöönotto Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
Kunnas, Petra; Vuokkola, Päivi (2024)
Kunnas, Petra
Vuokkola, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332307
Tiivistelmä
Lasten- ja nuorten mielenterveyshäiriöiden varhaista tunnistamista ja hoitoon pääsyä tulee vahvistaa. Strategioita laadittaessa digipalveluiden hyödyntäminen on keskeisessä roolissa. Mielenterveystalo.fi sivuston Omahoito-ohjelmat tarjoavat helposti toteutettavissa olevan strukturoidun, tutkittua tietoa sisältävän harjoitusohjelman muutostyöskentelyn tueksi. Osa ohjelmista on kohdennettu pienten lasten vanhemmille.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, jossa koulutettiin vuoden 2024 aikana lasten, nuorten ja perheiden palvelualueen varhaisen tuen työntekijöitä Pienten lasten ohjatun omahoito-ohjelman ohjaajiksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli perheille tarjottavan varhaisen tuen vahvistaminen ja lasten hyvinvoinnin lisääminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli omahoito-ohjelman käyttöön liittyvien kehittämisehdotusten tekeminen.
Opinnäytetyötä ohjasi toimintatutkimuksen periaatteet ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluissa esiin nousseita teemoja käsiteltiin työpajassa ilmiökartan jäsentelyä hyödyntäen. Tutkimusraportin teoriaosuudessa on avattuna keskeisiä käsitteitä (digitaalisuus, lapsen mielenterveys, omahoito-ohjelmat).
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakasprofiili sekä koulutukseen ja menetelmän käyttöön liittyviä kehittämisehdotuksia. Omahoito-ohjelmien koettiin vahvistavan työskentelyn struktuuria ja tarjoavan käyttökelpoisen työvälineen vanhemmuustyöskentelyyn. Menetelmän tunnetuksi tekemiseen ja sivuille ohjautumiseen tulisi panostaa hyvinvointialuetasoisesti. Vanhempien ohjaaminen omahoito-ohjelmien käyttöön tulisi kuulua osana lapsiperheiden ennalta ehkäiseviin palveluihin. Omahoito-ohjelmien ryhmämuotoinen toteuttaminen tarjoaisi kustannustehokkaan vaihtoehdon yksilötyöskentelylle. Monikulttuurisella Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella suomenkielinen materiaali rajasi pois potentiaalisia tuen tarvitsijoita.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, jossa koulutettiin vuoden 2024 aikana lasten, nuorten ja perheiden palvelualueen varhaisen tuen työntekijöitä Pienten lasten ohjatun omahoito-ohjelman ohjaajiksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli perheille tarjottavan varhaisen tuen vahvistaminen ja lasten hyvinvoinnin lisääminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli omahoito-ohjelman käyttöön liittyvien kehittämisehdotusten tekeminen.
Opinnäytetyötä ohjasi toimintatutkimuksen periaatteet ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluissa esiin nousseita teemoja käsiteltiin työpajassa ilmiökartan jäsentelyä hyödyntäen. Tutkimusraportin teoriaosuudessa on avattuna keskeisiä käsitteitä (digitaalisuus, lapsen mielenterveys, omahoito-ohjelmat).
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakasprofiili sekä koulutukseen ja menetelmän käyttöön liittyviä kehittämisehdotuksia. Omahoito-ohjelmien koettiin vahvistavan työskentelyn struktuuria ja tarjoavan käyttökelpoisen työvälineen vanhemmuustyöskentelyyn. Menetelmän tunnetuksi tekemiseen ja sivuille ohjautumiseen tulisi panostaa hyvinvointialuetasoisesti. Vanhempien ohjaaminen omahoito-ohjelmien käyttöön tulisi kuulua osana lapsiperheiden ennalta ehkäiseviin palveluihin. Omahoito-ohjelmien ryhmämuotoinen toteuttaminen tarjoaisi kustannustehokkaan vaihtoehdon yksilötyöskentelylle. Monikulttuurisella Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella suomenkielinen materiaali rajasi pois potentiaalisia tuen tarvitsijoita.