Eettisten toimintaperiaatteiden ja vastuullisuusviestinnän kehittämistyö re:mount-konsernille
Uusitalo, Oona (2024)
Uusitalo, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle eettisten toimintaperiaatteiden viestintämateriaali, sekä vastuullisuusviestinnän kehittämissuunnitelma hyödynnettäväksi sekä sisäisessä että ulkoisessa vastuullisuusviestinnässään. Toimeksiantaja re:mount Oy on korjausrakentamisen alalla toimiva kasvava yhtiö. Toimeksiannon taustalla oli vastuullisuusviestintää koskevan oikeudellisen sääntelyn kehitys. Eettisten toimintaperiaatteiden laatiminen ja vastuullisuusviestinnän kehittämissuunnitelma loivat perustaa toimeksiantajan vuonna 2025 käynnistyvälle vastuullisuusraportoinnille, sekä vastuullisuusstrategian laatimiselle ja toimintaperiaatteiden yhtenäistämiselle toimeksiantajan ja sen tytäryhtiöiden toiminnassa.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yritysvastuun, eettisen liiketoiminnan ja vastuullisuusviestinnän eri osa-alueita, vastuullisuusviestinnän kehittämisen kannalta olennaisimmista näkökulmista sekä huomioiden rakennusalan erityispiirteet. Teoreettiseen viitekehykseen valitut aiheet muodostivat tietoperustan vastuullisuusviestinnän ja eettisten toimintaperiaatteiden viestintämateriaalin laatimiselle. Toiminnallisen kehitystyön tueksi käytettiin benchmarking-menetelmää. Menetelmän avulla pyrittiin löytämään rakennusalan muiden merkittävien toimijoiden käyttämiä vastuullisuusviestinnän keinoja ja parhaita käytäntöjä.
Opinnäytetyön toiminnallisen kehittämistyön tuloksena laadittu eettisten toimintaperiaatteiden viestintämateriaali ja vastuullisuusviestinnän kehittämissuunnitelma vastaavat toimeksiantajan tarpeisiin ja odotuksiin sen laatimishetkellä. Olennaisena kehityskohteena on laaditun viestintämateriaalin visuaalisen ilmeen ylläpitäminen kasvavan ja kehittyvän yhtiön muiden vastuullisuusviestinnän materiaalien mukaisena, kun vastuullisuusviestintä integroituu yhtiön toimintaan. Lisäksi jatkotoimina voidaan pitää opinnäytetyössä laaditun kehittämissuunnitelman sisältöjen viemistä käytäntöön.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yritysvastuun, eettisen liiketoiminnan ja vastuullisuusviestinnän eri osa-alueita, vastuullisuusviestinnän kehittämisen kannalta olennaisimmista näkökulmista sekä huomioiden rakennusalan erityispiirteet. Teoreettiseen viitekehykseen valitut aiheet muodostivat tietoperustan vastuullisuusviestinnän ja eettisten toimintaperiaatteiden viestintämateriaalin laatimiselle. Toiminnallisen kehitystyön tueksi käytettiin benchmarking-menetelmää. Menetelmän avulla pyrittiin löytämään rakennusalan muiden merkittävien toimijoiden käyttämiä vastuullisuusviestinnän keinoja ja parhaita käytäntöjä.
Opinnäytetyön toiminnallisen kehittämistyön tuloksena laadittu eettisten toimintaperiaatteiden viestintämateriaali ja vastuullisuusviestinnän kehittämissuunnitelma vastaavat toimeksiantajan tarpeisiin ja odotuksiin sen laatimishetkellä. Olennaisena kehityskohteena on laaditun viestintämateriaalin visuaalisen ilmeen ylläpitäminen kasvavan ja kehittyvän yhtiön muiden vastuullisuusviestinnän materiaalien mukaisena, kun vastuullisuusviestintä integroituu yhtiön toimintaan. Lisäksi jatkotoimina voidaan pitää opinnäytetyössä laaditun kehittämissuunnitelman sisältöjen viemistä käytäntöön.