Datan ja tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa
Kosonen, Vili (2024)
Kosonen, Vili
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432622
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää tekoälyn ja datan hyödyntämistä markkinoinnissa erityisesti pienten yritysten näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on hahmottaa, kuinka pienet yritykset voivat toteuttaa markkinointiaan kustannustehokkaasti ja itsenäisesti tekoälyn ja datan avulla, ilman ulkopuolisten tahojen apua tai suurta budjettia. Tutkimuksessa käsitellään tekoälyn ja markkinoinnin kehityskaarta viime vuosikymmeniltä ja tuodaan esiin, miten tekoälyn soveltaminen on muuttunut nykyaikaiseen markkinointiin soveltuvaksi.
Työ tarjoaa kattavan kuvan datan keräämisestä, analysoinnista ja hyödyntämisestä sekä tekoälyn roolista kohdennetun markkinoinnin suunnittelussa ja mainonnan näkyvyydessä eri alustoilla. Lisäksi tutkimus havainnollistaa, millaisia mainosmuotoja tekoälyn avulla voidaan luoda ja miten ne näkyvät kuluttajille eri kanavissa.
Tutkimuksessa käsitellään myös tekoälyn roolia päätöksenteon tukena ja ennusteiden luomisessa, mikä auttaa parantamaan markkinointikampanjoiden vaikuttavuutta ja kohdentamista. Eettiset näkökohdat, kuten yksityisyys ja datan vastuullinen käyttö, saavat erityistä huomiota, sillä ne ovat nykyään keskeisiä yritystoiminnassa.
Työ tarjoaa kattavan kuvan datan keräämisestä, analysoinnista ja hyödyntämisestä sekä tekoälyn roolista kohdennetun markkinoinnin suunnittelussa ja mainonnan näkyvyydessä eri alustoilla. Lisäksi tutkimus havainnollistaa, millaisia mainosmuotoja tekoälyn avulla voidaan luoda ja miten ne näkyvät kuluttajille eri kanavissa.
Tutkimuksessa käsitellään myös tekoälyn roolia päätöksenteon tukena ja ennusteiden luomisessa, mikä auttaa parantamaan markkinointikampanjoiden vaikuttavuutta ja kohdentamista. Eettiset näkökohdat, kuten yksityisyys ja datan vastuullinen käyttö, saavat erityistä huomiota, sillä ne ovat nykyään keskeisiä yritystoiminnassa.