Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen
Hietala, Veikko (2024)
Hietala, Veikko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli selvittää, kuinka vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käydään läpi vaikuttajamarkkinointia, vaikuttajamarkkinointia säätelevää lakia ja kuluttajan ostokäyttäytymistä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin Webropolilla luodun kyselylomakkeen avulla. Lomakkeessa oli 15 kysymystä. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisen median kanavien kautta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa hiukan kuluttajan ostokäyttäytymiseen, sukupuolittain naiset ja muunsukupuoliset ovat alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnille kuin miehet, ja alttiimmat ikäryhmät ovat alle 30-vuotiaat. Luottamus vaikuttajaa kohtaan on kohtalaista, kuitenkin painottuen kielteiseen.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin Webropolilla luodun kyselylomakkeen avulla. Lomakkeessa oli 15 kysymystä. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisen median kanavien kautta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa hiukan kuluttajan ostokäyttäytymiseen, sukupuolittain naiset ja muunsukupuoliset ovat alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnille kuin miehet, ja alttiimmat ikäryhmät ovat alle 30-vuotiaat. Luottamus vaikuttajaa kohtaan on kohtalaista, kuitenkin painottuen kielteiseen.