Valmentavan johtamiskulttuurin jalkauttaminen työyhteisöön : käytännön ratkaisuja onnistumiseen
Kaarema, Outi Marja (2024)
Kaarema, Outi Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa valmentavan johtamiskulttuurin jalkauttamista edistäviä ja estäviä tekijöitä kohdeorganisaatiossa sekä tuottaa tietoa siitä, millaisin toimenpitein edistäviä tekijöitä voidaan lisätä ja esteitä poistaa. Tutkimuskohteena oli yhden suomalaisen hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden yksi palvelualue.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla yhdistämällä kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja organisaation sisäinen työpaja. Tutkimuskysymyksinä olivat; mitkä elementit edistävät valmentavaa johtamista organisaatiossa, millaisia esteitä valmentavan johtamisen toteuttamisessa voi ilmetä ja miten edistäviä tekijöitä voidaan lisätä ja esteitä voidaan poistaa. Kirjallisuuskatsauksen tulokset toimivat lähtökohtana työpajalle, jossa osallistujat arvioivat valmentavan kulttuurin nykytilaa ja tunnistivat konkreettisia edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena muodostettiin kolme pääluokkaa, jotka edistävät valmentavaa johtamiskulttuuria: valmentamista tukevat arvot ja asenteet, valmentamista tukevat resurssit sekä valmentamista tukevat rakenteet. Henkilöstön aito arvostaminen, johtajien motivaation vahvistaminen ja johdon toimiminen esimerkkinä olivat ne keskeiset arvot, joita organisaatiossa on osoitettava, jotta valmentava johtamiskulttuuri voi kukoistaa. Valmentavan kulttuurin kehittäminen vaatii myös resursseja, kuten aikaa, koulutusta ja osaamisen tukea. Valmentava johtaminen ei ole yksittäinen työkalu, vaan kokonaisvaltainen johtamisen ote, joka vaatii aikaa omaksumiselle ja toteuttamiselle. Jalkauttamista tukevat selkeästi määritellyt rakenteet, joita ovat valmentamisen käytänteet, valmentavien kohtaamisten säännöllisyys ja valmennuksen sisällyttäminen osaksi johtajien työnkuvaa.
Työpajassa valmentavaa johtamiskulttuuria tukeviksi tekijöiksi tunnistettiin johdon tuki ja avoimuus, yhteiset tavoitteet sekä tasapuolisuuden kokemus. Lisäksi korostettiin henkilöstön ja johtajien yhteistä ymmärrystä valmentavasta johtamisesta ja sen tavoitteista. Kohdeorganisaation esteinä valmentavan johtamiskulttuurin jalkauttamisessa tunnistettiin se, että työntekijöillä ei välttämättä ole tietoa valmentavasta johtamisesta. Myös ajan puute, sekä epäselvyydet valmentavan johtamiskulttuurin käytännön soveltamisessa tunnistettiin esteiksi. Kohdeorganisaatiossa tunnistettuja esteitä voisi poistaa muodostamalla yhteinen malli koko henkilöstön perehdyttämiseksi valmentavaan johtamiseen, tarkastelemalla johtajien työajan jakautumista erilaisten tehtävien välillä ja asettamalla valmentamisen johtajien arvioitavaksi tavoitteeksi. Lisäksi organisaatio hyötyisi eettisen ohjenuoran muodostamisesta johtajien tueksi sekä valmentamisen tason mittaamisesta henkilöstökyselyin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa sekä teoreettista tietoa että käytännön suosituksia valmentavan johtamiskulttuurin jalkauttamiseen. Tulokset ovat hyödynnettävissä organisaation johtamisen kehittämisessä. Työ voi toimia myös perustana tuleville tutkimuksille, joissa keskitytään valmentavan johtamisen kehittämiseen organisaatioiden arjessa.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla yhdistämällä kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja organisaation sisäinen työpaja. Tutkimuskysymyksinä olivat; mitkä elementit edistävät valmentavaa johtamista organisaatiossa, millaisia esteitä valmentavan johtamisen toteuttamisessa voi ilmetä ja miten edistäviä tekijöitä voidaan lisätä ja esteitä voidaan poistaa. Kirjallisuuskatsauksen tulokset toimivat lähtökohtana työpajalle, jossa osallistujat arvioivat valmentavan kulttuurin nykytilaa ja tunnistivat konkreettisia edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena muodostettiin kolme pääluokkaa, jotka edistävät valmentavaa johtamiskulttuuria: valmentamista tukevat arvot ja asenteet, valmentamista tukevat resurssit sekä valmentamista tukevat rakenteet. Henkilöstön aito arvostaminen, johtajien motivaation vahvistaminen ja johdon toimiminen esimerkkinä olivat ne keskeiset arvot, joita organisaatiossa on osoitettava, jotta valmentava johtamiskulttuuri voi kukoistaa. Valmentavan kulttuurin kehittäminen vaatii myös resursseja, kuten aikaa, koulutusta ja osaamisen tukea. Valmentava johtaminen ei ole yksittäinen työkalu, vaan kokonaisvaltainen johtamisen ote, joka vaatii aikaa omaksumiselle ja toteuttamiselle. Jalkauttamista tukevat selkeästi määritellyt rakenteet, joita ovat valmentamisen käytänteet, valmentavien kohtaamisten säännöllisyys ja valmennuksen sisällyttäminen osaksi johtajien työnkuvaa.
Työpajassa valmentavaa johtamiskulttuuria tukeviksi tekijöiksi tunnistettiin johdon tuki ja avoimuus, yhteiset tavoitteet sekä tasapuolisuuden kokemus. Lisäksi korostettiin henkilöstön ja johtajien yhteistä ymmärrystä valmentavasta johtamisesta ja sen tavoitteista. Kohdeorganisaation esteinä valmentavan johtamiskulttuurin jalkauttamisessa tunnistettiin se, että työntekijöillä ei välttämättä ole tietoa valmentavasta johtamisesta. Myös ajan puute, sekä epäselvyydet valmentavan johtamiskulttuurin käytännön soveltamisessa tunnistettiin esteiksi. Kohdeorganisaatiossa tunnistettuja esteitä voisi poistaa muodostamalla yhteinen malli koko henkilöstön perehdyttämiseksi valmentavaan johtamiseen, tarkastelemalla johtajien työajan jakautumista erilaisten tehtävien välillä ja asettamalla valmentamisen johtajien arvioitavaksi tavoitteeksi. Lisäksi organisaatio hyötyisi eettisen ohjenuoran muodostamisesta johtajien tueksi sekä valmentamisen tason mittaamisesta henkilöstökyselyin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa sekä teoreettista tietoa että käytännön suosituksia valmentavan johtamiskulttuurin jalkauttamiseen. Tulokset ovat hyödynnettävissä organisaation johtamisen kehittämisessä. Työ voi toimia myös perustana tuleville tutkimuksille, joissa keskitytään valmentavan johtamisen kehittämiseen organisaatioiden arjessa.