Henkilöstölähtöisyys liiketoiminta- ja järjestelmähankkeen muutosjohtamisessa
Wörlund, Anna (2024)
Wörlund, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä erään suomalaisen vakuutusyhtiön toteuttaman liiketoiminta- ja järjestelmäuudistuksen toimeenpanoa asiakaspalveluyksikön operatiiviseen toimintaan. Erityisesti tavoitteena oli tarkastella kyseisen muutoksen johtamista henkilöstölähtöisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata muutosjohtamiselle raamit ja tuottaa johtajien ja esihenkilöiden tueksi kirjallinen kuvaus, jonka avulla muutoksen johtaminen voitaisiin toteuttaa henkilöstön tarpeet huomioivalla tavalla niin, että ihmiset saadaan mukaan muutokseen ja sitoutumaan uudistukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä tuottamalla esihenkilöille tukimateriaalia muutostilanteessa johtamiseen. Raportti kirjoitettiin vakuutusyhtiö X:n muutoshankkeen kontekstissa, mutta työssä käsiteltiin myös yleisesti muutosjohtamisen teemaa toimiala- tai hankeriippumattomasti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitujen ja puolistrukturoitujen kysymysten pohjalta tehtyä kyselylomaketta, joka lähetettiin 128 henkilölle digitaalisessa muodossa Teams-sovelluksen kautta, Forms-työkalua hyödyntäen. Kyselylomakkeeseen valitut kysymykset pohjautuivat teoreettisesta viitekehyksestä muodostettuihin teemoihin.
Opinnäytetyön keskeisimmät huomiot olivat, että viestinnän merkitys muutosjohtamisessa on merkittävä, ja siinä onnistuminen vaatii viestin toimittamista selkokielellä, konkreettisia esimerkkejä hyödyntäen ja osallistamalla henkilöstöä dialogiin useita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Esihenkilöiden näkyminen muutoksen johtajina, ja johtajuuden ilmentäminen omistajuuden kautta vahvistavat henkilöstön luottamusta siihen, että muutos on hyvä asia ja siinä tullaan onnistumaan. Lisäksi esiin nousi henkilöstön kokonaiskuormituksen hallinnan tärkeys sekä riittävän perehdytyksen ja jatkuvan tuen tarjoaminen. Muutosmatkalla on tärkeää lisäksi huolehtia siitä, että aikaa varataan riittävästi uuden oppimiselle ja muuttuneiden toimintatapojen käyttöönotolle.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä tuottamalla esihenkilöille tukimateriaalia muutostilanteessa johtamiseen. Raportti kirjoitettiin vakuutusyhtiö X:n muutoshankkeen kontekstissa, mutta työssä käsiteltiin myös yleisesti muutosjohtamisen teemaa toimiala- tai hankeriippumattomasti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitujen ja puolistrukturoitujen kysymysten pohjalta tehtyä kyselylomaketta, joka lähetettiin 128 henkilölle digitaalisessa muodossa Teams-sovelluksen kautta, Forms-työkalua hyödyntäen. Kyselylomakkeeseen valitut kysymykset pohjautuivat teoreettisesta viitekehyksestä muodostettuihin teemoihin.
Opinnäytetyön keskeisimmät huomiot olivat, että viestinnän merkitys muutosjohtamisessa on merkittävä, ja siinä onnistuminen vaatii viestin toimittamista selkokielellä, konkreettisia esimerkkejä hyödyntäen ja osallistamalla henkilöstöä dialogiin useita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Esihenkilöiden näkyminen muutoksen johtajina, ja johtajuuden ilmentäminen omistajuuden kautta vahvistavat henkilöstön luottamusta siihen, että muutos on hyvä asia ja siinä tullaan onnistumaan. Lisäksi esiin nousi henkilöstön kokonaiskuormituksen hallinnan tärkeys sekä riittävän perehdytyksen ja jatkuvan tuen tarjoaminen. Muutosmatkalla on tärkeää lisäksi huolehtia siitä, että aikaa varataan riittävästi uuden oppimiselle ja muuttuneiden toimintatapojen käyttöönotolle.