Mikroyrityksen ulkomaanmyynti kirjanpidon ja verotuksen näkökulmasta
Mäntylä, Marjo (2024)
Mäntylä, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332555
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen koskien sitä, mitä yrityksen tarvitsisi tietää kirjanpidosta ja verotuksesta, jos se suunnittelisi ja toteuttaisi ulkomaanmyyntiä. Työn tuloksena syntyi konkreettinen käsikirja kirjanpidon ja verotuksen näkökulmasta tärkeistä asioista tavaramyynnin osalta. Opinnäytetyö toteutettiin suomalaiselle tavaramyyntiä harjoittavalle mikroyritykselle kesällä ja syksyllä 2024. Opinnäytetyön tekijä on tehnyt molemmat harjoittelut tälle yritykselle ja hoitaa nykyään yrityksen kirjanpidon.
Tietoperusta muodostui ulkomaanmyynnistä ja siihen liittyvistä aihepiireistä, kuten yhteisömyynti, vienti sekä etämyynti. Näitä aiheita käsiteltiin laskutuksen, verotuksen, kirjanpidon ja tavaran palautuksen näkökulmasta. Kuluista käsiteltiin rahtikulut, jotka ovat oleellisia ulkomaanmyynnin osalta.
Tietoperustana käytettiin lakeja, viranomaislähteitä ja ammattikirjallisuutta liittyen kaupankäyntiin EU:ssa ja sen ulkopuolella. Tietoperusta koostuu kirjanpitoon, verotukseen ja erilaisten ilmoitusten tekemiseen liittyvistä asioista ja tietoperustan avulla käsikirjaan koottiin ajantasaista tietoa ulkomaankaupan suunnittelua ja toteutusta varten. Lisäksi haastateltiin kahta yrityksen työntekijää ja kartoitettiin tällä tavoin yrityksen ennakkokäsityksiä ulkomaankauppaan liittyvistä asioista sekä toiveita käsikirjaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä laadullisin tutkimusmenetelmin. Lopputuotoksena syntyi käsikirja tavaran ulkomaankaupan toteuttamiseksi. Käsikirja sisälsi ohjeet erilaisten ilmoitusten tekemiseen, kirjausohjeet kirjanpitoon ja verotuksessa huomioitavia tärkeitä seikkoja. Käsikirjan tarkoitus oli auttaa yritystä aloittamaan ulkomaankaupan suunnittelu ja toteutus matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyön tavoitteiden arvioinnissa käytettiin apuna toimeksiantajan palautetta käsikirjasta. Käsikirjan varsinainen hyöty nähdään vasta, kun ulkomaanmyynti aloitetaan ja käsikirjan vaiheiden seuraaminen tulee käytännössä testattua. Käsikirja on kokonaisuudessaan liitteenä.
Käsikirjaa voisi kehittää jatkossa sisällyttämällä siihen palvelumyynnin ja -ostot EU:n sisällä ja EU:n ulkopuolelta sekä antamalla kirjausohjeet eri kirjanpito-ohjelmiin riippuen yrityksen käyttämästä ohjelmasta. Lisäksi käsikirjan kehittämiseen liittyy olennaisesti sen päivittäminen, jos laeissa tai viranomaislähteissä tapahtuu muutoksia koskien esimerkiksi arvonlisäverotusta.
Tietoperusta muodostui ulkomaanmyynnistä ja siihen liittyvistä aihepiireistä, kuten yhteisömyynti, vienti sekä etämyynti. Näitä aiheita käsiteltiin laskutuksen, verotuksen, kirjanpidon ja tavaran palautuksen näkökulmasta. Kuluista käsiteltiin rahtikulut, jotka ovat oleellisia ulkomaanmyynnin osalta.
Tietoperustana käytettiin lakeja, viranomaislähteitä ja ammattikirjallisuutta liittyen kaupankäyntiin EU:ssa ja sen ulkopuolella. Tietoperusta koostuu kirjanpitoon, verotukseen ja erilaisten ilmoitusten tekemiseen liittyvistä asioista ja tietoperustan avulla käsikirjaan koottiin ajantasaista tietoa ulkomaankaupan suunnittelua ja toteutusta varten. Lisäksi haastateltiin kahta yrityksen työntekijää ja kartoitettiin tällä tavoin yrityksen ennakkokäsityksiä ulkomaankauppaan liittyvistä asioista sekä toiveita käsikirjaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä laadullisin tutkimusmenetelmin. Lopputuotoksena syntyi käsikirja tavaran ulkomaankaupan toteuttamiseksi. Käsikirja sisälsi ohjeet erilaisten ilmoitusten tekemiseen, kirjausohjeet kirjanpitoon ja verotuksessa huomioitavia tärkeitä seikkoja. Käsikirjan tarkoitus oli auttaa yritystä aloittamaan ulkomaankaupan suunnittelu ja toteutus matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyön tavoitteiden arvioinnissa käytettiin apuna toimeksiantajan palautetta käsikirjasta. Käsikirjan varsinainen hyöty nähdään vasta, kun ulkomaanmyynti aloitetaan ja käsikirjan vaiheiden seuraaminen tulee käytännössä testattua. Käsikirja on kokonaisuudessaan liitteenä.
Käsikirjaa voisi kehittää jatkossa sisällyttämällä siihen palvelumyynnin ja -ostot EU:n sisällä ja EU:n ulkopuolelta sekä antamalla kirjausohjeet eri kirjanpito-ohjelmiin riippuen yrityksen käyttämästä ohjelmasta. Lisäksi käsikirjan kehittämiseen liittyy olennaisesti sen päivittäminen, jos laeissa tai viranomaislähteissä tapahtuu muutoksia koskien esimerkiksi arvonlisäverotusta.