Sisäinen viestintä myyntireskontrassa
Koivisto, Petteri (2024)
Koivisto, Petteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432958
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sisäinen viestintä myyntireskontrassa. Työ toteutettiin toimeksiantona isolle, hajautetulle organisaatiolle, johon viitataan nimellä "Yritys X". Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sisäinen viestintä toimii yrityksen myyntireskontrassa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaviitekehyksestä ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sisäisen viestinnän ja myyntireskontran merkitystä organisaation toiminnassa. Myyntireskontran hallinta ja automaatio korostuvat yrityksen talouden ja asiakassuhteiden näkökulmasta, kun taas sisäisen viestinnän rooli liittyy työn sujuvuuteen, tiedonkulun tarkkuuteen ja työntekijöiden väliseen yhteistyöhön.
Tutkimusosuudessa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavina oli neljä Yritys X:n myyntireskontran työntekijää, jotka edustivat eri rooleja ja kokemustaustaa. Tulosten analysoinnissa keskityttiin viestinnän vahvuuksiin, haasteisiin ja kehityskohteisiin.
Työtä varten toteutetut haastattelut osoittavat, että sisäinen viestintä koetaan pääosin erittäin toimivaksi, mutta myös joitakin kehityskohteita löytyi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaviitekehyksestä ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sisäisen viestinnän ja myyntireskontran merkitystä organisaation toiminnassa. Myyntireskontran hallinta ja automaatio korostuvat yrityksen talouden ja asiakassuhteiden näkökulmasta, kun taas sisäisen viestinnän rooli liittyy työn sujuvuuteen, tiedonkulun tarkkuuteen ja työntekijöiden väliseen yhteistyöhön.
Tutkimusosuudessa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastateltavina oli neljä Yritys X:n myyntireskontran työntekijää, jotka edustivat eri rooleja ja kokemustaustaa. Tulosten analysoinnissa keskityttiin viestinnän vahvuuksiin, haasteisiin ja kehityskohteisiin.
Työtä varten toteutetut haastattelut osoittavat, että sisäinen viestintä koetaan pääosin erittäin toimivaksi, mutta myös joitakin kehityskohteita löytyi.