Markkinointisuunnitelma Siena Cafelle
Mönkkönen, Perttu (2024)
Mönkkönen, Perttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma Siena Cafelle SOSTAC-mallin avulla. Suunnitelman lisäksi kahvilalle luotiin markkinoinnin vuosikello. Tavoitteena oli parantaa kahvilan tunnettuutta ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kahvilalla ei ollut aiempaa markkinointisuunnitelmaa.
Teoreettisessa osuudessa hyödynnettiin alan keskeistä kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Lisäksi taustatietoa kahvilan toiminnasta ja nykytilasta kerättiin haastattelemalla toimeksiantajaa ja hänen edustajaansa. Toiminallinen osuus rakentui teoriaosuuden ja haastattelun pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi SOSTAC-mallin mukainen markkinointisuunnitelma kahvilalle. Suunnitelmassa suoritettiin tilanneanalyysi, jossa analysoitiin kahvilan nykytilaa, tulkittiin kahvila-alan trendejä ja suoritettiin kilpailija- sekä SWOT-analyysit. Tavoitteet osuudessa kahvilalle määriteltiin tavoitteet SMART-menetelmän mukaisesti. Kahvialle luotiin tavoitteiden mukainen strategia, jossa painotettiin italialaisuuden
lisäämistä ja kahvilatrendejä. Lisäksi opinnäytetyössä huomioitiin, mitä strategian toteuttaminen vaatii ja miten markkinointisuunnitelman seuranta toteutetaan.
Suunnitelman lisäksi kahvialle tehtiin markkinoinnin vuosikello, johon laadittiin esimerkkejä sosiaalisen median markkinointiin. The purpose of this thesis was to create a marketing plan for Siena Cafe using the SOSTAC model. In addition, an annual marketing plan was created for the cafe. The goal was to improve cafes recognition and visibility on social media. The cafe did not have a previous marketing plan.
The theorical section utilized key industry literature and online sources. Additionally, background information about the cafe operations and status was gathered through interviews with the mandator and their representative. The functional section was built based on the theoretical selection and interview.
As a result of the thesis, a marketing plan for the cafe was created according to the SOSTAC model. The plan included a situational analysis, where the cafe’s status was analyzed, cafe industry trends were interpreted, and competitor and SWOT analyses were conducted. Goals for the cafe were defined according to the SMART method. A
strategy aligned with these goals was created, emphasizing more Italian influences and cafe trends. The thesis also considered what is required to implement the strategy and how the monitoring of the marketing plan would be carried out. In addition to the plan, an annual marketing calendar was developed for the café, including examples for social media marketing.
Teoreettisessa osuudessa hyödynnettiin alan keskeistä kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Lisäksi taustatietoa kahvilan toiminnasta ja nykytilasta kerättiin haastattelemalla toimeksiantajaa ja hänen edustajaansa. Toiminallinen osuus rakentui teoriaosuuden ja haastattelun pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi SOSTAC-mallin mukainen markkinointisuunnitelma kahvilalle. Suunnitelmassa suoritettiin tilanneanalyysi, jossa analysoitiin kahvilan nykytilaa, tulkittiin kahvila-alan trendejä ja suoritettiin kilpailija- sekä SWOT-analyysit. Tavoitteet osuudessa kahvilalle määriteltiin tavoitteet SMART-menetelmän mukaisesti. Kahvialle luotiin tavoitteiden mukainen strategia, jossa painotettiin italialaisuuden
lisäämistä ja kahvilatrendejä. Lisäksi opinnäytetyössä huomioitiin, mitä strategian toteuttaminen vaatii ja miten markkinointisuunnitelman seuranta toteutetaan.
Suunnitelman lisäksi kahvialle tehtiin markkinoinnin vuosikello, johon laadittiin esimerkkejä sosiaalisen median markkinointiin.
The theorical section utilized key industry literature and online sources. Additionally, background information about the cafe operations and status was gathered through interviews with the mandator and their representative. The functional section was built based on the theoretical selection and interview.
As a result of the thesis, a marketing plan for the cafe was created according to the SOSTAC model. The plan included a situational analysis, where the cafe’s status was analyzed, cafe industry trends were interpreted, and competitor and SWOT analyses were conducted. Goals for the cafe were defined according to the SMART method. A
strategy aligned with these goals was created, emphasizing more Italian influences and cafe trends. The thesis also considered what is required to implement the strategy and how the monitoring of the marketing plan would be carried out. In addition to the plan, an annual marketing calendar was developed for the café, including examples for social media marketing.