Hoidolliset ryhmät mielenterveystyössä
Malmsten, Nona; Huttunen, Roni (2024)
Malmsten, Nona
Huttunen, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433040
Tiivistelmä
Monet ihmiset kohtaavat elämänsä aikana eri mielenterveyden ongelmia tai häiriöitä. Mielenterveyden häiriöt vaikuttavat olennaisesti ihmisen toimintakykyyn. Mielenterveyden tukemiseksi tehdään mielenterveystyötä, jonka tarkoituksena on vahvistaa mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä mielenterveyden häiriöitä, sekä ongelmia. Mielenterveystyötä toteuttavat monet eri ammattilaiset.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa opiskelijoille tietoa hoidollisista ryhmistä mielenterveys- ja päihdealalla. Mielenterveyden ongelmien- ja häiriöiden hoidossa hyödynnetään ryhmämuotoista hoitoa. Hoidolliseen ryhmään osallistuvat voivat esimerkiksi keskustella sairauksistaan, kokemuksistaan tai tavoitteena voi olla tiedon lisääminen. Hoidollisiin ryhmiin liittyy monia hyötyjä, mutta myös haasteita. Ryhmähoitoa suositellaan tilanteisiin, joissa dialogi osallistujien välillä voidaan nähdä hoidollisena.
Opinnäytetyön lopputuloksena tuotettiin podcast hoidollisista ryhmistä, joka toimii opetusmateriaalina. Opetusmateriaali esitettiin opiskelijoille ja on kuunneltavissa ilmaiseksi Spotify-sovelluksessa. Keräsimme palautetta Microsoft Forms- kyselyllä, johon opiskelijat pystyivät vastaamaan anonyymisti. Podcast opetusvälineenä sai asteikolla 1–5 keskimääräiseksi arvoksi 3, viiden ollessa parhain.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa opiskelijoille tietoa hoidollisista ryhmistä mielenterveys- ja päihdealalla. Mielenterveyden ongelmien- ja häiriöiden hoidossa hyödynnetään ryhmämuotoista hoitoa. Hoidolliseen ryhmään osallistuvat voivat esimerkiksi keskustella sairauksistaan, kokemuksistaan tai tavoitteena voi olla tiedon lisääminen. Hoidollisiin ryhmiin liittyy monia hyötyjä, mutta myös haasteita. Ryhmähoitoa suositellaan tilanteisiin, joissa dialogi osallistujien välillä voidaan nähdä hoidollisena.
Opinnäytetyön lopputuloksena tuotettiin podcast hoidollisista ryhmistä, joka toimii opetusmateriaalina. Opetusmateriaali esitettiin opiskelijoille ja on kuunneltavissa ilmaiseksi Spotify-sovelluksessa. Keräsimme palautetta Microsoft Forms- kyselyllä, johon opiskelijat pystyivät vastaamaan anonyymisti. Podcast opetusvälineenä sai asteikolla 1–5 keskimääräiseksi arvoksi 3, viiden ollessa parhain.