Yhteisöllisyyden rakentuminen lukiossa : yhteisöllinen opiskeluhuolto palvelumuotoilun kohteena
Tuominen, Salli (2024)
Tuominen, Salli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432925
Tiivistelmä
Suomalainen kurssimuotoinen lukio on yhteisöllisyydelle haastava ympäristö, sillä vaihtuvat ryhmät ja opettajat, kiireen tuntu sekä suorituspaineet opinnoissa haittaavat opiskelijoiden psykososiaalista hyvinvointia opintojen aikana. Merkittävä osuus lukiolaisista kokee yksinäisyyttä eikä tunne voivansa vaikuttaa ympäristöönsä (Kouluterveyskysely 2023). Samanaikaisesti Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki (1287/2013) määrittää, että opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtimisen ensisijainen muoto on yhteisön hyvinvointiin keskittyvä, ennaltaehkäisevä yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö. Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö jää kuitenkin kouluissa epäselväksi sekä toiminnaltaan että tarkoitukseltaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten lukion yhteisöllisellä opiskeluhuoltotyöllä tuetaan yhteisöllisyyden kokemuksen muodostumista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eteläsuomalainen keskisuuri lukio. Kehittämistyössä keskitytään erityisesti niihin opiskelijoiden ja henkilökunnan välisiin palvelukontakteihin, joiden myötä opiskelijat kokevat kuuluvansa yhteisöön tai pystyvänsä vaikuttamaan sen toimintaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu palveluiden arvomuodostukseen (Grönroos & Voima 2013), jossa palvelun tuottaman lisäarvon ajatellaan muodostuvan vuorovaikutuksessa palveluntuottajan ja asiakkaan, eli kouluorganisaation ja opiskelijan välillä. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta argumentoin, että koulujen yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön voidaan ajatella tuottavan lisäarvoa opiskelijoiden hyvinvoinnille palvelukeskeisen logiikan periaatteiden mukaisesti.
Kehittämistyön lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua ja muotoiluprosessin viitekehyksenä toimi British Design Councilin (2024) palvelumuotoilun innovaatiomalli eli nk. tuplatimanttimalli. Tiedonkeruuseen ja yhteiskehittämistapahtumiin osallistui sekä opiskelijoita että koulun henkilökuntaa. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi kuvaus opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemuksen muodostumisen palvelupolusta sekä palveluketjuanalyysi, joka kuvaa palvelukontaktien taustalla olevaa organisaation toimintaa. Lisäksi opinnäytetyön kohteena olevalle kouluorganisaatiolle laadittiin suositukset yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön jatkokehittämiseksi kerätyn tiedon pohjalta.
Tulosten perusteella opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemus muodostuu vuorovaikutustilanteissa niin koulun henkilökunnan kuin toisten opiskelijoiden kanssa. Yksittäisten tapahtumien lisäksi yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön tulisi keskittyä arjessa tapahtuvien kohtaamisten mahdollistamiseen. Kouluorganisaation tehtävänä on tukea opiskelijoita opiskelijoiden keskinäisen yhteisöllisyyttä lisäävän toiminnan toteuttamisessa. Huomiota tulee kiinnittää myös koulun palveluorganisaation toimintaan. Tutkimuksellinen kehittämistyö tukee ajatusta lukio-opiskelijoiden osallisuuden ja osallistumisen vahvistamisen tärkeydestä lukio-organisaatiossa. Palvelumuotoilu ja yhteiskehittämisen menetelmät osoittautuivat toimiviksi keinoiksi nostaa opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä esiin. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ja niiden avulla saadut tulokset ovat soveltaen yleistettävissä myös muihin suomalaisiin lukioihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten lukion yhteisöllisellä opiskeluhuoltotyöllä tuetaan yhteisöllisyyden kokemuksen muodostumista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eteläsuomalainen keskisuuri lukio. Kehittämistyössä keskitytään erityisesti niihin opiskelijoiden ja henkilökunnan välisiin palvelukontakteihin, joiden myötä opiskelijat kokevat kuuluvansa yhteisöön tai pystyvänsä vaikuttamaan sen toimintaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu palveluiden arvomuodostukseen (Grönroos & Voima 2013), jossa palvelun tuottaman lisäarvon ajatellaan muodostuvan vuorovaikutuksessa palveluntuottajan ja asiakkaan, eli kouluorganisaation ja opiskelijan välillä. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta argumentoin, että koulujen yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön voidaan ajatella tuottavan lisäarvoa opiskelijoiden hyvinvoinnille palvelukeskeisen logiikan periaatteiden mukaisesti.
Kehittämistyön lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua ja muotoiluprosessin viitekehyksenä toimi British Design Councilin (2024) palvelumuotoilun innovaatiomalli eli nk. tuplatimanttimalli. Tiedonkeruuseen ja yhteiskehittämistapahtumiin osallistui sekä opiskelijoita että koulun henkilökuntaa. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi kuvaus opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemuksen muodostumisen palvelupolusta sekä palveluketjuanalyysi, joka kuvaa palvelukontaktien taustalla olevaa organisaation toimintaa. Lisäksi opinnäytetyön kohteena olevalle kouluorganisaatiolle laadittiin suositukset yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön jatkokehittämiseksi kerätyn tiedon pohjalta.
Tulosten perusteella opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemus muodostuu vuorovaikutustilanteissa niin koulun henkilökunnan kuin toisten opiskelijoiden kanssa. Yksittäisten tapahtumien lisäksi yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön tulisi keskittyä arjessa tapahtuvien kohtaamisten mahdollistamiseen. Kouluorganisaation tehtävänä on tukea opiskelijoita opiskelijoiden keskinäisen yhteisöllisyyttä lisäävän toiminnan toteuttamisessa. Huomiota tulee kiinnittää myös koulun palveluorganisaation toimintaan. Tutkimuksellinen kehittämistyö tukee ajatusta lukio-opiskelijoiden osallisuuden ja osallistumisen vahvistamisen tärkeydestä lukio-organisaatiossa. Palvelumuotoilu ja yhteiskehittämisen menetelmät osoittautuivat toimiviksi keinoiksi nostaa opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä esiin. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ja niiden avulla saadut tulokset ovat soveltaen yleistettävissä myös muihin suomalaisiin lukioihin.