Ohjaamon mallintaminen mechapeliin
Knuutinen, Noora (2024)
Knuutinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533165
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli luoda VR-peliin mechan ohjaamon 3D-malli alusta loppuun konseptitodistuksena. Työssä tarkasteltiin VR-pelien grafiikan optimointia ja yleistä mallinnustyön kulkua ja työvaiheita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin VR-pelien grafiikkaa ja siihen liittyviä rajoituksia ja optimointia. Lisäksi teoriaosuudessa selvennettiin 3D-mallin teksturoimista ja siihen liittyviä työvaiheita, highpoly-to-lowpoly workflowta sekä kovien pintojen mallinnusmenetelmää.
Käytännön osuudessa käsiteltiin ensin 3D-mallin ideointia ja suunnittelua. Prosessia avattiin kertomalla hyviä käytänteitä ideoiden ja mallien keräämiseen. Alussa myös ohjeistettiin, miten jo projektin alkumetreillä voi helpottaa tulevaa työtä. Seuraavaksi selvennettiin koko mallin tekoprosessi blockoutista teksturointiin. Prosessin aikana kappaleissa myös kerrottiin hieman käytettyjä tekniikoita ja apuvälineitä, joilla mallin tekoa voi helpottaa tai nopeuttaa. Työstöosuudessa myös kerrottiin hyviä käytänteitä ja työtapoja.
Lopuksi opinnäytetyössä arvioitiin projektin lopputulosta. Mallia tutkittiin kriittisesti ja pohdittiin mahdollisia kehityskohteita. In this thesis, the objective was to create a mech cockpit for a VR game from the beginning to the end as a proof of concept. The optimization of VR graphics and the general pipeline of 3D modeling were explored during the course of the thesis work.
The theory part of the thesis defines the limitations and optimization required for making VR game graphics. Next, the thesis covers some of the steps regarding texturing a 3D model, the highpoly-to-lowpoly workflow, and explains what hard surface modeling is.
The practical part of the thesis focused first on coming up with ideas for the mech and then designing the mech based on the ideas. The process of early designing was elaborated upon by explaining good practices regarding gathering ideas and references. It was also shown how one can make the later stages of the model creation process easier by doing good work early on. After that the thesis explained the whole practical model making process from the blockout to the texturing. While explaining the making of the model the thesis also elaborated on some of the techniques and helpful tools one can use to make the process easier and faster. Overall, good practices were also explained and elaborated on.
In the conclusion part of the thesis, the finished product was assessed. The model was examined critically and means of improving it were elaborated upon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin VR-pelien grafiikkaa ja siihen liittyviä rajoituksia ja optimointia. Lisäksi teoriaosuudessa selvennettiin 3D-mallin teksturoimista ja siihen liittyviä työvaiheita, highpoly-to-lowpoly workflowta sekä kovien pintojen mallinnusmenetelmää.
Käytännön osuudessa käsiteltiin ensin 3D-mallin ideointia ja suunnittelua. Prosessia avattiin kertomalla hyviä käytänteitä ideoiden ja mallien keräämiseen. Alussa myös ohjeistettiin, miten jo projektin alkumetreillä voi helpottaa tulevaa työtä. Seuraavaksi selvennettiin koko mallin tekoprosessi blockoutista teksturointiin. Prosessin aikana kappaleissa myös kerrottiin hieman käytettyjä tekniikoita ja apuvälineitä, joilla mallin tekoa voi helpottaa tai nopeuttaa. Työstöosuudessa myös kerrottiin hyviä käytänteitä ja työtapoja.
Lopuksi opinnäytetyössä arvioitiin projektin lopputulosta. Mallia tutkittiin kriittisesti ja pohdittiin mahdollisia kehityskohteita.
The theory part of the thesis defines the limitations and optimization required for making VR game graphics. Next, the thesis covers some of the steps regarding texturing a 3D model, the highpoly-to-lowpoly workflow, and explains what hard surface modeling is.
The practical part of the thesis focused first on coming up with ideas for the mech and then designing the mech based on the ideas. The process of early designing was elaborated upon by explaining good practices regarding gathering ideas and references. It was also shown how one can make the later stages of the model creation process easier by doing good work early on. After that the thesis explained the whole practical model making process from the blockout to the texturing. While explaining the making of the model the thesis also elaborated on some of the techniques and helpful tools one can use to make the process easier and faster. Overall, good practices were also explained and elaborated on.
In the conclusion part of the thesis, the finished product was assessed. The model was examined critically and means of improving it were elaborated upon.