Lean-menetelmien soveltaminen vähittäiskaupan hyllytysprosessin kehittämisessä
Määttä, Tuomas; Leppänen, Markus (2024)
Määttä, Tuomas
Leppänen, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Prisma Lohjan päivittäistavarakaupan hyllytysprosessia hyödyntämällä Lean-menetelmiä. Työssä selvitettiin, miten Lean-ajattelun avulla voidaan tunnistaa hyllytysprosessin haasteita, vähentää "hukkaa" ja optimoida henkilöstöresurssien käyttöä. Kehittämistyöllä pyrittiin tukemaan sekä asiakaskokemusta että myymälän tuloksellisuutta.
Työn viitekehyksenä toimivat Lean-ajattelun periaatteet ja menetelmät, kuten 5S, 8 hukkaa, Kaizen ja VSM (Value Stream Mapping). Menetelmällisesti työssä hyödynnettiin prosessihavainnointia ja henkilöstölle suunnattua kyselyä. Havainnoinnilla kartoitettiin hyllytysprosessin nykytilaa, ja kyselyllä selvitettiin työntekijöiden kokemuksia prosessin tehokkuudesta ja kehityskohteista.
Tulokset osoittavat, että Lean-menetelmät vähentävät merkittävästi turhia työvaiheita, kuten ylimääräisiä askelia ja odotusaikoja, ja tuovat konkreettisia hyötyjä, kuten tehokkaamman henkilöstöresurssien käytön. Kehitetyt ratkaisut soveltuvat käytettäväksi myös muissa Suur-Seudun Osuuskaupan toimipisteissä ja mahdollisesti koko S-ryhmässä.
Työn viitekehyksenä toimivat Lean-ajattelun periaatteet ja menetelmät, kuten 5S, 8 hukkaa, Kaizen ja VSM (Value Stream Mapping). Menetelmällisesti työssä hyödynnettiin prosessihavainnointia ja henkilöstölle suunnattua kyselyä. Havainnoinnilla kartoitettiin hyllytysprosessin nykytilaa, ja kyselyllä selvitettiin työntekijöiden kokemuksia prosessin tehokkuudesta ja kehityskohteista.
Tulokset osoittavat, että Lean-menetelmät vähentävät merkittävästi turhia työvaiheita, kuten ylimääräisiä askelia ja odotusaikoja, ja tuovat konkreettisia hyötyjä, kuten tehokkaamman henkilöstöresurssien käytön. Kehitetyt ratkaisut soveltuvat käytettäväksi myös muissa Suur-Seudun Osuuskaupan toimipisteissä ja mahdollisesti koko S-ryhmässä.