Fashiolistan vaikutusten tutkiminen nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen
Lepola, Miia (2015)
Lepola, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sosiaalisessa mediassa toimivan Fashiolistan vaikutuksen tutkiminen nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Fashiolista on aiheena ajankohtainen, koska sosiaalisen median vaikutus ostokäyttäytymiseen kasvaa jatkuvasti. Aiheeseen päädyttiin, koska Fashiolistasta vaatteiden markkinoinnin aputyökaluna ei vielä ole paljon tietoa saatavilla. Suomessa Fashiolistan potentiaalia ja hyötyjä markkinoinnin kannalta on hyödynnetty vasta vähäisesti. Myös oma henkilökohtainen mielenkiintoni aihetta kohtaan merkitsi erityisen paljon aiheen valinnassa. Opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, mutta sen tulokset ovat yleisesti Fashiolistasta kiinnostuneiden yritysten tai kuluttajien hyödynnettävissä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan sekä markkinointiin ja mainontaan sosiaalisessa mediassa yleisellä tasolla ja tämän jälkeen tarkemmin Fashiolistaan. Omana lukunaan käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä syvennytään erityisesti nuorten ostokäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa ja nuoriin kuluttajina.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin määrällisellä tutkimuksella. Aineisto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin Fashiolistan käyttäjille. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että Fashiolista on vaikuttanut nuorten ostokäyttäytymiseen sekä, että ostoksia halutaan tehdä yhä useammin verkkokaupoista. Tärkeimpinä asioina tuloksista nousi esiin, kuinka usein nuoret ostavat muotituotteita ja mitkä tekijät ostopäätökseen vaikuttivat. Päätuloksina esiin nousivat myös blogien suuri vaikutus muodin kuluttajiin, Internetissä ja Fashiolistalla käytetty aika, sekä miten Fashiolistan kautta kuluttaja on myös saattanut muuttaa käsitystään merkistä tai brändistä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan erityisesti käyttää uusia markkinointiviestinnänkeinoja harkittaessa. Tuloksien avulla voidaan myös perehtyä siihen, kuinka pystytään vaikuttamaan nuorten aikuisten ostoprosessiin. Fashiolista toimii myös kustannustehokkaana tapana tavoittaa nuoret muodin kuluttajat. Jatkossa tutkimusta voidaan hyödyntää esimerkiksi yksityisen toimeksiantajan halutessa kartoittaa Fashiolistan tai yleisesti sosiaalisen median hyötyjä omassa markkinoinnissaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan sekä markkinointiin ja mainontaan sosiaalisessa mediassa yleisellä tasolla ja tämän jälkeen tarkemmin Fashiolistaan. Omana lukunaan käsitellään ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä syvennytään erityisesti nuorten ostokäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa ja nuoriin kuluttajina.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin määrällisellä tutkimuksella. Aineisto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin Fashiolistan käyttäjille. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että Fashiolista on vaikuttanut nuorten ostokäyttäytymiseen sekä, että ostoksia halutaan tehdä yhä useammin verkkokaupoista. Tärkeimpinä asioina tuloksista nousi esiin, kuinka usein nuoret ostavat muotituotteita ja mitkä tekijät ostopäätökseen vaikuttivat. Päätuloksina esiin nousivat myös blogien suuri vaikutus muodin kuluttajiin, Internetissä ja Fashiolistalla käytetty aika, sekä miten Fashiolistan kautta kuluttaja on myös saattanut muuttaa käsitystään merkistä tai brändistä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan erityisesti käyttää uusia markkinointiviestinnänkeinoja harkittaessa. Tuloksien avulla voidaan myös perehtyä siihen, kuinka pystytään vaikuttamaan nuorten aikuisten ostoprosessiin. Fashiolista toimii myös kustannustehokkaana tapana tavoittaa nuoret muodin kuluttajat. Jatkossa tutkimusta voidaan hyödyntää esimerkiksi yksityisen toimeksiantajan halutessa kartoittaa Fashiolistan tai yleisesti sosiaalisen median hyötyjä omassa markkinoinnissaan.