Kohti kestävämpää kulutusta : tutkimus päivittäistavarakaupan vastuullisuudesta
Ojala, Sini (2024)
Ojala, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533155
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki vastuullisuuden näkyvyyttä kolmessa suomalaisessa päivittäistavarakauppa yrityksessä. Työssä tarkasteltiin, millaisia toimia tarvitaan kulutuksen vähentämiseksi ja miten yritykset huomioivat vastuullisuutta.
Tietoperustassa käsiteltiin liiketalouden ja kuluttajan vastuita. Tietoa kerättiin vastuullisuudesta S-ryhmän, Keskon ja Lidlin verkkosivuilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, tarkastelemalla myymälöiden tarjontaa ja tuotteita.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset korostavat kotimaisten tuotteiden myyntiä, vähentävät hävikkiä ja lisäävät kasvipohjaisten tuotteiden tarjontaa. Tutkimuksen mukaan kuluttajat voivat vaikuttaa valinnoillaan toimintansa ilmastovaikutuksiin.
Tietoperustassa käsiteltiin liiketalouden ja kuluttajan vastuita. Tietoa kerättiin vastuullisuudesta S-ryhmän, Keskon ja Lidlin verkkosivuilta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, tarkastelemalla myymälöiden tarjontaa ja tuotteita.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset korostavat kotimaisten tuotteiden myyntiä, vähentävät hävikkiä ja lisäävät kasvipohjaisten tuotteiden tarjontaa. Tutkimuksen mukaan kuluttajat voivat vaikuttaa valinnoillaan toimintansa ilmastovaikutuksiin.