SOL Palvelut Oy:n palveluvastaavien työtyytyväisyys
Merenheimo, Leena (2008)
Merenheimo, Leena
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533279
Tiivistelmä
Työtyytyväisyys ja työntekijöiden hyvinvointi ovat tärkeitä, jos heidän halutaan jatkavan työssään eläkeikään asti. Siivousalalla työmäärä lisääntyy lisääntymi+ tään ja erityisesti ikääntyneet työntekijät sairastavat paljon ja heidän terveytensä ja työkykynsä heikkenee nopeasti. Hyvinvoiva henkilöstö on myös kilpailutekijä: työntekijöidensä hyvinvoinnista huolehtiva yritys houkuttelee helpommin uusia työntekijöitä, mikä on tärkeää, kun vaihtuvuus alalla on suurta.
Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään selvittämään millaiseksi SOL Palvelut Oy:n työntekijät kokevat työnsä sisällön, mitkä tekijät motivoivat heitä, miten tyytyväisiä he ovat esimieheensä sekä mitkä tekijät näihin asioihin vaikuttavat.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita ja sen vaikutusta työhyvinvointiin, työmotivaatiota ja työtyytyväisyyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä, työhyvinvointia, sen ylläpitoa ja merkitystä työkyvylle ja työn kuormittavuutta erityisesti siivousalalla.
Empiirisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjekyselyä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Haapajärven, Haapaveden, Kärsämäen, Nivalan, Oulaisten ja Ylivieskan alueen palveluvastaavat. Kyselylomake oli strukturoitu ja se sisälsi väittämiä koskien vastaajien työtä ja sen sisältöä, työmootivaatiota ja esimiestä ja hänen johtamistaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että SOL Palvelut Oy:n työntekijät ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä työhönsä.
Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään selvittämään millaiseksi SOL Palvelut Oy:n työntekijät kokevat työnsä sisällön, mitkä tekijät motivoivat heitä, miten tyytyväisiä he ovat esimieheensä sekä mitkä tekijät näihin asioihin vaikuttavat.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita ja sen vaikutusta työhyvinvointiin, työmotivaatiota ja työtyytyväisyyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä, työhyvinvointia, sen ylläpitoa ja merkitystä työkyvylle ja työn kuormittavuutta erityisesti siivousalalla.
Empiirisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjekyselyä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Haapajärven, Haapaveden, Kärsämäen, Nivalan, Oulaisten ja Ylivieskan alueen palveluvastaavat. Kyselylomake oli strukturoitu ja se sisälsi väittämiä koskien vastaajien työtä ja sen sisältöä, työmootivaatiota ja esimiestä ja hänen johtamistaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että SOL Palvelut Oy:n työntekijät ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä työhönsä.