Eläintarhan vierailukokemuksen kehittäminen
Kivalo, Lotta (2024)
Kivalo, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533203
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla Korkeasaaren eläintarhaa voidaan kehittää vapaa-ajan vierailukohteena. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Korkeasaaren eläintarhan kanssa.
Työn tavoitteena oli löytää eläintarhavierailijoiden keskeisimmät vierailumotiivit, selvittää mihin vierailijat ovat tällä hetkellä Korkeasaaressa tyytyväisiä, mitä he Korkeasaarelta ja eläintarhavierailultaan odottavat ja kuinka he kehittäisivät eläintarhaa sekä kehittää arkityöhön soveltuvia, palvelumuotoiluun perustuvia keinoja vierailijakokemuksen kehittämiseen jatkossa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään eläintarhoja historiassa, nyky-yhteiskunnassa, suojelutoimijana sekä oppimisen paikkana. Tämän osion tavoitteena on luoda kuvaa siitä, minkälaisina toimijoina eläintarhat nähdään ja kuinka ne ja niiden roolit ovat muuttuneet. Vierailumotiiveihin liittyvää tietoperustaa lähestytään selvittämällä tutkimusten kautta museoissa ja eläintarhoissa vierailevien vierailumotiiveja sekä tarkastelemalla erilaisten asiakastutkimusten ja -kyselyiden näkökulmasta mikä Korkeasaaren eläintarhan asema vapaa-ajankohteena tällä hetkellä on.
Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun sekä elämysmuotoilun malleja. Työn tutkimusvaiheessa keskeisessä roolissa olivat kyselyt ja tarkentavat haastattelut. Niistä saatua tietoa yhdistettiin vierailumotiiveja koskevaan tutkimustietoon ja vierailukokemusta koskeviin malleihin. Näin määrittelyvaiheessa löytyivät keskeisimmät motivaatiopohjaiset vierailijaprofiilit sekä Korkeasaaren vahvuudet ja kehittämiskohteet vierailukokemuksen eri tasoilla.
Jotta opinnäytetyön tuloksista on hyötyä myös jatkossa, työn tavoitteena oli löytää arkityöhön soveltuvia vierailijakokemuksen kehittämisen työkaluja. Työn tuloksena syntyivät profiili- ja kehittämiskanvaasit, jotka soveltuvat työpajatyöskentelyyn. Lopputuloksena syntyi Korkeasaaren tapahtumien vierailijakokemuksen malli, joka sisältää tavoitteet, tutkimustiedon, profiili- ja kehittämiskanvaasit ja jonka kautta on tarkoitus löytää suunnittelun ajurit tapahtumien toteutusvaihetta varten.
Korkeasaaren vierailijakokemuksen malli on tässä vaiheessa suunniteltu ajallisesti rajattujen tapahtumien työkaluksi. Kun kokemusta mallin käytöstä kertyy, sitä voidaan käyttää myös vierailukokemuksen kehittämiseen laajemmassa mittakaavassa. The purpose of this thesis was to find ways to develop Korkeasaari Zoo as a leisure destination. The thesis was carried out in cooperation with Korkeasaari Zoo.
The aim of the thesis was to find out the main motives of the zoo visitors and to determine what they are currently satisfied with. It also aimed to understand their expectations from the zoo and their visit, how they would improve the zoo, and to develop service design-based methods for the future development of the visitor experience.
The theoretical framework of the thesis deals with zoos in history, in modern society, as conservation actors and as places of learning. The aim of this section is to form a picture of how zoos are perceived and how they and their roles have changed. The theoretical framework on visitor motives is approached by exploring studies of visitor motives of people visiting museums and zoos, and by examining what the status of Korkeasaari Zoo is as a leisure destination through various surveys and questionnaires.
The design work of the thesis was based on service design and experience design models. In the research phase of the work, questionnaires and in-depth interviews were used. The information obtained from them was combined with research data on visitor motives and models of visitor experience. In this way, the key motivational visitor profiles and the strengths and areas for improvement of Korkeasaari Zoo at different levels of the visitor experience were identified.
To make the results of the thesis useful in the future, the aim of the thesis was to find ways of developing the visitor experience that are suitable for everyday work. As a result of the work, the profile and development canvases that were created, are suitable tools for workshop work. The end result is a visitor experience model for Korkeasaari Zoo’s events, which includes objectives, research data, profile and development scales, and is intended to provide design drivers for the implementation phase of the events.
The Korkeasaari visitor experience model is, at this stage, designed as a tool for time-limited events. As experience in using the model is gained, it can be used to develop the visitor experience on a larger scale.
Työn tavoitteena oli löytää eläintarhavierailijoiden keskeisimmät vierailumotiivit, selvittää mihin vierailijat ovat tällä hetkellä Korkeasaaressa tyytyväisiä, mitä he Korkeasaarelta ja eläintarhavierailultaan odottavat ja kuinka he kehittäisivät eläintarhaa sekä kehittää arkityöhön soveltuvia, palvelumuotoiluun perustuvia keinoja vierailijakokemuksen kehittämiseen jatkossa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään eläintarhoja historiassa, nyky-yhteiskunnassa, suojelutoimijana sekä oppimisen paikkana. Tämän osion tavoitteena on luoda kuvaa siitä, minkälaisina toimijoina eläintarhat nähdään ja kuinka ne ja niiden roolit ovat muuttuneet. Vierailumotiiveihin liittyvää tietoperustaa lähestytään selvittämällä tutkimusten kautta museoissa ja eläintarhoissa vierailevien vierailumotiiveja sekä tarkastelemalla erilaisten asiakastutkimusten ja -kyselyiden näkökulmasta mikä Korkeasaaren eläintarhan asema vapaa-ajankohteena tällä hetkellä on.
Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun sekä elämysmuotoilun malleja. Työn tutkimusvaiheessa keskeisessä roolissa olivat kyselyt ja tarkentavat haastattelut. Niistä saatua tietoa yhdistettiin vierailumotiiveja koskevaan tutkimustietoon ja vierailukokemusta koskeviin malleihin. Näin määrittelyvaiheessa löytyivät keskeisimmät motivaatiopohjaiset vierailijaprofiilit sekä Korkeasaaren vahvuudet ja kehittämiskohteet vierailukokemuksen eri tasoilla.
Jotta opinnäytetyön tuloksista on hyötyä myös jatkossa, työn tavoitteena oli löytää arkityöhön soveltuvia vierailijakokemuksen kehittämisen työkaluja. Työn tuloksena syntyivät profiili- ja kehittämiskanvaasit, jotka soveltuvat työpajatyöskentelyyn. Lopputuloksena syntyi Korkeasaaren tapahtumien vierailijakokemuksen malli, joka sisältää tavoitteet, tutkimustiedon, profiili- ja kehittämiskanvaasit ja jonka kautta on tarkoitus löytää suunnittelun ajurit tapahtumien toteutusvaihetta varten.
Korkeasaaren vierailijakokemuksen malli on tässä vaiheessa suunniteltu ajallisesti rajattujen tapahtumien työkaluksi. Kun kokemusta mallin käytöstä kertyy, sitä voidaan käyttää myös vierailukokemuksen kehittämiseen laajemmassa mittakaavassa.
The aim of the thesis was to find out the main motives of the zoo visitors and to determine what they are currently satisfied with. It also aimed to understand their expectations from the zoo and their visit, how they would improve the zoo, and to develop service design-based methods for the future development of the visitor experience.
The theoretical framework of the thesis deals with zoos in history, in modern society, as conservation actors and as places of learning. The aim of this section is to form a picture of how zoos are perceived and how they and their roles have changed. The theoretical framework on visitor motives is approached by exploring studies of visitor motives of people visiting museums and zoos, and by examining what the status of Korkeasaari Zoo is as a leisure destination through various surveys and questionnaires.
The design work of the thesis was based on service design and experience design models. In the research phase of the work, questionnaires and in-depth interviews were used. The information obtained from them was combined with research data on visitor motives and models of visitor experience. In this way, the key motivational visitor profiles and the strengths and areas for improvement of Korkeasaari Zoo at different levels of the visitor experience were identified.
To make the results of the thesis useful in the future, the aim of the thesis was to find ways of developing the visitor experience that are suitable for everyday work. As a result of the work, the profile and development canvases that were created, are suitable tools for workshop work. The end result is a visitor experience model for Korkeasaari Zoo’s events, which includes objectives, research data, profile and development scales, and is intended to provide design drivers for the implementation phase of the events.
The Korkeasaari visitor experience model is, at this stage, designed as a tool for time-limited events. As experience in using the model is gained, it can be used to develop the visitor experience on a larger scale.