Etäjohtamisen opas tiiminvetäjille : työhyvinvoinnin tukeminen johtamiskeinoilla
Eloranta, Veera (2024)
Eloranta, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533252
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, millä tavoin johtamiskeinoilla voidaan tukea työntekijöiden hyvinvointia etätyössä. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen kohdeosaston kymmenestä tiiminvetäjästä jokainen työskenteli 100-prosenttisesti etänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda heidän työnsä tueksi käytännönläheinen opas, joka tarjoaa tietoa siitä, millaisista elementeistä työhyvinvointi koostuu ja millainen vaikutus johtamistyöllä siihen on. Oppaassa esiteltiin kymmenen keskeistä etäjohtamisen osa-aluetta kertomalla niiden merkityksestä työhyvinvoinnille ja tarjoamalla käytännönläheisiä ohjeita niihin liittyen, kuten millä tavoilla luottamusta voi rakentaa, millaisista asioista voi antaa positiivista palautetta tai miten tiiminvetäjä voi edistää hyvää ryhmäkeskustelua. Tavoitteena oli, että opas tukisi ja kehittäisi toimeksiantajayrityksen tiiminvetäjien perehdytysmallia, mutta myös kokeneet tiiminvetäjät voisivat saada siitä uusia näkökulmia ja ideoita työhönsä.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin pääasiassa etätyöhön ja johtamiseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleja. Oppaan sisällön lisäksi haluttiin panostaa myös sen ulkoasuun, kieliasuun ja luettavuuteen. Sen vuoksi aineistona käytettiin myös hyvän oppaan ominaisuuksiin ja saavutettavuuteen liittyvää materiaalia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että johtamistyöllä on keskeinen rooli työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa. Etätyössä johtamistaidot korostuvat erityisesti viestinnässä sekä luottamuksen ja yhteisöllisyyden rakentamisessa. Lisäksi itsensä johtamisen taidot ovat merkittävässä asemassa tiiminvetäjän omassa työssä. Hyvät itsensä johtamisen taidot auttavat häntä keskittymään olennaisiin tehtäviin ja suojaavat liialliselta työkuormalta, mikä heijastuu myös tiimin johtamiseen. Opinnäytetyön tekemisen seurauksena havaittiin, että toimeksiantajayrityksen tiiminvetäjien perehdytysmalli ei ollut aiemmin käsitellyt riittävästi johtamistyön merkityksellisyyttä ja vaikutuksia. Näiden aiheiden lisääminen perehdytysmalliin voi lisätä tiimivetäjien ymmärrystä heidän oman työnsä vaikutuksista työntekijöiden hyvinvointiin, motivointiin ja sitouttamiseen ja sitä kautta yrityksen menestykseen.
Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin pääasiassa etätyöhön ja johtamiseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleja. Oppaan sisällön lisäksi haluttiin panostaa myös sen ulkoasuun, kieliasuun ja luettavuuteen. Sen vuoksi aineistona käytettiin myös hyvän oppaan ominaisuuksiin ja saavutettavuuteen liittyvää materiaalia.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että johtamistyöllä on keskeinen rooli työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa. Etätyössä johtamistaidot korostuvat erityisesti viestinnässä sekä luottamuksen ja yhteisöllisyyden rakentamisessa. Lisäksi itsensä johtamisen taidot ovat merkittävässä asemassa tiiminvetäjän omassa työssä. Hyvät itsensä johtamisen taidot auttavat häntä keskittymään olennaisiin tehtäviin ja suojaavat liialliselta työkuormalta, mikä heijastuu myös tiimin johtamiseen. Opinnäytetyön tekemisen seurauksena havaittiin, että toimeksiantajayrityksen tiiminvetäjien perehdytysmalli ei ollut aiemmin käsitellyt riittävästi johtamistyön merkityksellisyyttä ja vaikutuksia. Näiden aiheiden lisääminen perehdytysmalliin voi lisätä tiimivetäjien ymmärrystä heidän oman työnsä vaikutuksista työntekijöiden hyvinvointiin, motivointiin ja sitouttamiseen ja sitä kautta yrityksen menestykseen.