Markkinoinnin vaikutus logistiikka-alan yrityksen brändimielikuvaan ja bränditietoisuuteen
Törnblom, Veera (2024)
Törnblom, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533287
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, jonka avulla selvitettiin, millainen vaikutus markkinoinnilla on kuluttajien brändimielikuvaan ja bränditietoisuuteen logistiikka-alalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millainen brändimielikuva ja kuinka tietoisia kuluttajat ovat toimeksiantajayrityksestä, ja miltä osin toimeksiantajayrityksen markkinoinnin puute vaikuttaa näihin. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Budbee Oy. Opinnäytetyön lopussa esitettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle tehdyn tutkimuksen perusteella.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin käsitteitä brändi, bränditietoisuus, bränditunnettuus, brändimielikuva ja tavoitemielikuva. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui eri ikäisiä kuluttajia. Kyselyn kohderyhmää ei rajattu, joten kyselyyn pystyi osallistua niin toimeksiantajayrityksen nykyiset, kuin myös potentiaaliset asiakkaat. Kyselytutkimuksen oletuksena oli, että jokainen vastaaja on edes jossain määrin aktiivinen verkkokauppaostosten suhteen. Kysely jaettiin opiskelijan sosiaalisen median kautta ja sen tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajien kokemuksia verkkokauppaostamisesta sekä heidän tuntemustaan eri kuljetusyrityksistä. Lisäksi kyselyssä pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja millaisia mielikuvia heillä on kuljetusyrityksistä yleisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme aihealuetta kehittämisehdotuksena toimeksiantajayritykselle, joiden avulla toimeksiantajayritys voisi parantaa brändimielikuvaa ja lisätä brändin tunnettuutta hyödyntäen monikanavaista markkinointia. Aihealueet käsittelevät sosiaalisen median tilien aktivointia ja vaikuttajayhteistöitä, ulkomainontaa ja kampanjoita yhteistyössä verkkokauppojen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä avattiin käsitteitä brändi, bränditietoisuus, bränditunnettuus, brändimielikuva ja tavoitemielikuva. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui eri ikäisiä kuluttajia. Kyselyn kohderyhmää ei rajattu, joten kyselyyn pystyi osallistua niin toimeksiantajayrityksen nykyiset, kuin myös potentiaaliset asiakkaat. Kyselytutkimuksen oletuksena oli, että jokainen vastaaja on edes jossain määrin aktiivinen verkkokauppaostosten suhteen. Kysely jaettiin opiskelijan sosiaalisen median kautta ja sen tarkoituksena oli kartoittaa kuluttajien kokemuksia verkkokauppaostamisesta sekä heidän tuntemustaan eri kuljetusyrityksistä. Lisäksi kyselyssä pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja millaisia mielikuvia heillä on kuljetusyrityksistä yleisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme aihealuetta kehittämisehdotuksena toimeksiantajayritykselle, joiden avulla toimeksiantajayritys voisi parantaa brändimielikuvaa ja lisätä brändin tunnettuutta hyödyntäen monikanavaista markkinointia. Aihealueet käsittelevät sosiaalisen median tilien aktivointia ja vaikuttajayhteistöitä, ulkomainontaa ja kampanjoita yhteistyössä verkkokauppojen kanssa.