Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uudet polut Duolingolle? Matematiikan & Musiikin käyttöliittymien edut oppimiseen

Raninen, Linda (2024)

Avaa tiedosto
Raninen_Linda.pdf (1.433Mt)
Lataukset: 


Raninen, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533436
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Duolingon käyttökokemusta, arvioitiin kahden uuden kurssin käyttöliittymää oppimista edistävien ominaisuuksien löytämiseksi. Tutkimus tehtiin tutkijan omasta kiinnostuksesta opetuspeleistä ja niiden hyödyntämiseen opetuksen helpottamiseksi esimerkiksi opiskelijoilla, joilla on jonkinlaisia oppimisvaikeuksia. Teoriaosuudessa käsiteltiin kevyesti käyttökokemuksen hyviä tunnusmerkkejä hunajakennomallissa. Lisäksi käsiteltiin oppimismotivaatiota ja sen edistämistä sekä pelejä oppimisen tukena ja lisäämään tehokkuutta oppimiseen. Tutkimuksessa ei ollut toimeksiantajaa.

Tutkimuksessa käytettiin asiantuntija-arvio menetelmää ja haastateltiin kolmea sovelluksen käyttäjää. Haastateltavat olivat joko käyttäneet aikaisemmin sovelluksen kursseja tai saivat kokeilla valittua kurssia kaksi viikkoa ennen haastattelua. Tutkimuksen tuloksista saadut löydökset vahvistivat oletusta Duolingon kyvystä yhdistää leikkisän käyttöliittymän tehokkaisiin koulutusstrategioihin, mikä tekee oppimisesta helppoa ja nautinnollista useille käyttäjille.

Tutkimuksen perusteella ehdotetaan Duolingon uusien kurssien jatkokehitykseen tiimihaasteita tai kilpailuja yhteisöllisyyden ja motivaation parantamiseksi. Musiikki kurssille voisi lisätä mikrofonitoiminnon oikean pianon soittamiseen ja Matikka kurssille taas olisi hyvä tarkistaa laskujen randomoija, joka välillä toistaa saman kaltaisia helppoja laskutoimituksia.
 
This Bachelor’s thesis researches Duolingo's user experience and evaluates the user interfaces of two new courses to identify features that enhance learning. The research focused on the author's interest in educational games and their utilization to facilitate teaching, for example, with students with learning difficulties. The theoretical background discussed the characteristics of the user experience in the honeycomb model. Additionally, learning motivation and its promotion were discussed as well as games to support learning and increase efficiency in education. The thesis did not have a commissioner.

The research used an expert evaluation method. In addition, three application users were interviewed. The interviewees had either previously used the application's courses or try the chosen course for two weeks before the interview. The research findings confirmed the presumption of Duolingo's ability to combine a playful user interface with effective educational strategies, making learning easy and enjoyable for many new users.

Based on the research findings, the thesis proposes adding team challenges or competitions to improve community and motivation. For the music course, the app could add a microphone function to play a real piano, and for the math course, it would be beneficial to check the calculation randomizer, which sometimes repeats the same simple calculations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste